Reisstel.nl Logo
Search
Close this search box.

Reisverslag Bangkok: de gestructureerde chaos van Bangkok

Kleurrijke, overvolle straten. Airco’s, elektriciteitskabels. Geluid van motoren, auto’s, getoeter. Tuk tuks. Geuren van benzine, barbecues, pis, koriander, knoflook. Wolkenkrabbers, skybars, straatverkopers, plastic krukjes, parasolletjes. Tempels en monniken. Je leest er alles over in ons reisverslag Bangkok.

Bangkok, de ideale reisbestemming?

Er gaan veel (goedkope) vluchten van en naar Bangkok en het ligt centraal in Azië. Maakt het voor onze wereldreis, met nog ‘geen plan’ een goede eerste bestemming. Natuurlijk moeten we even schakelen als we aankomen, maar we vinden het beiden zoals verwacht geen cultuurshock.

Vanaf de luchthaven is alles al zeer overzichtelijk en goed geregeld. Alles wordt in het Engels aangegeven, de weg naar de skytrain is dan ook zo gevonden. Google maps gaf thuis al goed aan bij welke halte we uit moesten stappen, maar als je geen internet hebt is Maps.me een hele fijne app waarin je de kaarten offline kan gebruiken. Eenmaal aangekomen bij de laatste halte, midden in de stad, merken we het temperatuurverschil met Nederland (zeker in de winter). Daarnaast is er ook nog eens een hoge luchtvochtigheid, dus we zweten meteen goed met onze backpacks op.

Snel vinden we een taxi die ons naar het hotel brengt, want letterlijk op elke hoek van de straat zijn taxi’s te vinden. Na een paar dagen komen we er achter dat Grab (Aziatische Uber) goedkopere optie biedt dan de straat taxi’s.

Luxe backpackers

Wij zijn als luxe backpackers dit avontuur begonnen. De voorbereidingen en het afscheid gingen ons niet in de koude kleren zitten. We waren uitgeput toen we het vliegtuig op stapten. Tel daar een 11 uur durende vlucht en 6 uur tijdsverschil bij op en je kunt wel raden dat we vermoeid beginnen. Dit zagen we dus thuis al aankomen en we hebben er daarom voor gekozen om de eerste 4 nachten bij hotel Casa Nithra , aan Samsen Road te boeken. Wat een fijn hotel.

Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen met Thaise ijsthee en een heerlijk washandje om ons op te frissen. Onze kamer was heel ruim, met genoeg plek om onze backpacks uit te stallen en bovenal een heerlijke badkamer met douche en bad met uitzicht op de stad. Echt een top plek om even bij te komen. Daarnaast heeft het hotel een zeer uitgebreid ontbijt (the way you like: Westers ontbijt met toast, ei, bacon, salade, croissantjes, cakejes, yoghurt met muesli. Maar ook de typsiche Thaise maaltijd werd geserveerd) en een fijn rooftop zwembad met bar.

Geur van knoflook, kruiden en...

De honger begint alweer snel te komen, dus besloten we direct na het opfrissen op zoek te gaan naar eten! We zijn er gedurende de dagen achter gekomen dat wij echt in een super leuke omgeving zaten met ons hotel, waar je letterlijk naast de deur de beste Street food kunt vinden. Het ene plekje wellicht iets toeristischer dan het andere, maar allemaal even lekker en vers bereid.

Wat een belevenis is het toch om op deze manier te kunnen eten. Je schuift aan bij een op het oog rommelig plekje, waar soms maar 1 of 2 plastic tafeltjes en stoeltjes staan, soms een parasolletje en dan natuurlijk nog een kar of plek waar de (wok)pannen op hoog vuur aan staan. Als je beter kijkt zie je dat deze plekken super georganiseerd zijn, netjes en schoon, snel en vers. Vaak is er wel een menu met Engelse uitleg en plaatjes, maar als dat er niet is kun je ook prima je eten bestellen. Met handen en voeten werk kom je er wel uit! Zelfs voor een vegetariër is het goed te doen om de lekkerste gerechten zonder vlees te krijgen.  Je moet er wel tegen kunnen om je eten op te eten tussen de geur van benzine, vis, riool gemixt met wok en barbecue. Maar met een beetje mazzel komt de geur van knoflook en verse kruiden je al snel tegemoet.

Toen wij na een paar dagen meerdere delen van de stad hebben bekeken, zagen we dat er ook veel aanbod is in (toeristische) restaurants en wij snappen op recht niet dat mensen dit verkiezen boven Street food. Dit is ten eerste veel lekkerder, maar daarnaast ook nog eens veel goedkoper. Ik vind het zelf ook fijner dat ik de locals hier mee support. Ook fijn: what you see is what you get.

Op weg naar Wang Lang

Na de eerste nacht prima te hebben geslapen, besluiten we het ’s ochtends rustig aan te doen. ’s Middags gaan we op pad. Het leek ons wel leuk om meteen richting de Chao Praya rivier te gaan, want daar zitten we dichtbij en we kregen via Instagram een tip voor een eettentje bij de markt aan de overkant, dus ja… dat slaan we niet over. We dachten dat op 3 minuten loopafstand een opstapplaats zou zitten, maar dat bleek geen ‘hop on, hop off’ mogelijkheid te hebben. Omdat we een ‘doel’ hadden hebben we dit verder laten zitten en zijn we door een behulpzame man de goede weg op gestuurd. Wij zijn uiteindelijk opgestapt bij Phra Arhit en uitgestapt bij Prannok Pier.

Als je daar uitstapt kom je meteen in een markt terecht, Wang Lang. Wat ontzettend leuk is het hier zeg! Smalle, krappe straatjes met enorm veel Street food. Overal waar je kijkt kun je lekker eten halen. Daarnaast ook veel kleding te koop. Wij komen er niet goed uit of deze plek nou enorm toeristisch is of niet.

Het tentje dat we aangeraden kregen hebben we niet kunnen vinden. Zowel fysiek als digitaal niet (bestond niet meer?). Uiteindelijk wel uitgekomen bij een ander leuk plekje. Tussen de spijkerbroeken was daar ineens een stalletje, met alleen Thaise mensen die geen Engels spraken. Ze moesten al lachen bij onze aankomst en wilde ons het liefst weg hebben volgens mij omdat ze geen idee hadden hoe ze ons moesten helpen. Toen ze merkten dat wij hier toch graag even aan wilde schuiven, lieten ze ons zien wat de pot schafte.

Noodle soep met kip. Je kon kiezen tussen kippenpootjes zoals wij die kennen of letterlijk kippenpootjes als in, de klauwen. Dat laatste ging ons toch een stap te ver en we kozen voor de regular kip. En omdat ik het zo leuk vond om hier te eten besloot ik als vegetariër maar even niet moeilijk te doen. Het lachen ging door toen we de soep met stokjes op mochten gaan eten. Dat leek natuurlijk nergens op. Uiteindelijk kregen we een lepel aangeboden. Heerlijk gegeten!

Schorpioenen eten op Khao San Road

Na nog wat rondgelopen te hebben op de markt en nog wat typische kleine pancakes te hebben gegeten, besloten we dat we genoeg activiteit voor vandaag hebben gedaan en gingen we terug met de boot. Onder genot van een prachtige zonsondergang waren we binnen no-time weer terug. Aangezien iedereen ons van tevoren heeft verteld dat we naar khao san road moesten gaan en dit dichtbij uitstapplaats van de boot lag, besloten we daar heen te lopen. We liepen door de prachtige straatjes en via een van de vele tempels die kant op.

Wat een overgang, ineens was het een stuk drukker op straat. Veel toeristen hier te vinden dus. En dat bleek niet alleen aan de drukte, maar ook door het aanbod in de straat. Ineens werd er ook pizza aangeboden, zagen we een mac donalds, starbucks, koffietentjes, etc. eerlijk gezegd begrijpen wij niet waar de heisa vandaan komt om hier te gaan zitten. Wij vonden het niet echt sfeervol. Wel leuk om natuurlijk even doorheen gelopen te hebben en gebakken spinnen, schorpioenen en krokodil aangeboden te krijgen. Maar eigenlijk wilden wij hier zo snel mogelijk weer weg.

We bedachten een skybar op te gaan zoeken, maar hadden geen internet. Dus stapte we bij het eerste beste koffie tentje binnen, dronken een espresso (wat dan ook wel weer fijn was) en maakte gebruik van de wifi. Voor de vergelijking: deze 2 espresso’s waren duurder dan een complete avondmaaltijd voor 2 personen, inclusief drankjes en fooi. Helaas in de buurt geen leuke skybar te vinden, dus doen we dat een andere dag.

Erg genoeg besloten we dat het weer tijd was om te eten, zodat we daarna in het hotel konden blijven. Op de weg terug dus even in ‘ons buurtje’ gegeten. We werden weer hartelijk ontvangen en hadden nog een leuk gesprek met het Thaise gezin dat de street food stal runde waar we hebben gegeten. Hoofd van het gezin en hoofd van de keuken was (o)ma van 74. Ze runde deze zaak al 50 jaar. Erg leuk om de verhalen zo te horen.

Met een jetlag naar één van de drukste tempels in Bangkok

De volgende dag was het tijd voor… verslapen! We hadden last van de jetlag, konden ‘s avonds niet slapen, waardoor het nachtwerk werd en daardoor ’s ochtends door de wekker heen zijn geslapen. Helaas, ontbijt gemist. Naast de deur zat een typisch westers hip ontbijt tentje Snooze Coffee House dus besloten we daar te gaan eten. Was prima, maar niet heel bijzonder verder. Toch jammer dat je daar verhoudingsgewijs dan veel te veel geld voor betaalt. Maar we waren nog even niet zo ver om meteen met rijst de ochtend te beginnen ;).

Daarna gingen we op naar Royal Palace: Wat Phra Kaew. Oké, dit is natuurlijk echt een typische toeristische attractie. Maar goed, toeristen zijn we ook en we zijn toch benieuwd, dus besluiten hier heen te gaan. Van buiten al immens groot en indrukwekkend. Eenmaal binnen een klein beetje spijt, want veel te druk en veel te warm en veel te duur. Maar goed, we zijn er nu toch… dus besluiten wel even goed rond te kijken. Alles is er even mooi, de details, de kleuren het goud. Het straalt ondanks de drukte een enorme rust uit.

Eigenlijk waren we van plan om nog een tempel te bezoeken op deze culturele dag, maar aangezien het zo warm was hebben we besloten het toch over te slaan en op weg te gaan naar de metro om naar een hele andere week te gaan, de wijk van het bekende Soi Cowboy. De metro was redelijk snel gevonden. Ik zou iedereen aanraden met de metro te gaan. Het is overzichtelijk, snel, lekker koel en goedkoop. Daarnaast ook veel locals die met de metro gaan en dat is ook leuk om te zien. Wij waren er in spits tijd, dus het was druk. Maar hier staat iedereen netjes voor de ingangen van de trein in een rijtje te wachten tot ze naar binnen mogen. Dus niets geen geprop en geduw zoals bij ons in Amsterdam.

Genieten op grote hoogte

We stappen uit in de buurt van Soi Cowboy, Phetchaburi omdat deze halte dichtbij de sky bar is waar wij eerst naar toe willen gaan. Eerlijk gezegd hadden we een andere looproute verwacht dan waar we nu terecht kwamen. Helemaal uitgestorven voetpad langs de rivier, waar alleen boten voorbij kwamen (op enorme snelheid). Geen fijn paadje om in het donker te lopen maar gelukkig is het nog licht.

De sky bar gaat pas vanaf 6 uur open, dus kijken we in de buurt of we wat kunnen eten. Dat is nogal een uitdaging in deze buurt als je niet van Engelse pubs of ander fastfood of veel te dure steaks houdt. Je kunt wel zien dat we in een hele andere buurt beland zijn. Veel meer gericht op de rijke toeristen in dure, luxe hotels. Met dure bars en (luxe) restaurants. Echt jammer vinden wij, maar uiteindelijk vinden we ook hier weer een fijne street food plek.

Na het eten gaan we richting de sky bar ‘Above Eleven’ die nu open is. Gelukkig is het er nog niet zo druk en krijgen we een prachtige plek aan de rand van de bar aangewezen. Wat een prachtig, adembenemend uitzicht over deze stad. Het heeft iets magisch om zo hoog over de stad uit te kijken. Alsof je er boven zweeft, even geen onderdeel bent van de 10 miljoen mensen die hier wonen. Het heeft iets rustgevends, ondanks dat je alle auto’s onder je ziet rijden en de enorme gebouwen ziet.

We hebben een goede timing, want we maken de overgang van dag naar avond mee vanaf de sky bar, dus kunnen het uitzicht op meerdere manieren aanschouwen onder het genot van fijne drankjes die ons dan weer meevallen qua prijs. Als je hier bent, ga dan even naar de wc, want zelfs daar heb je het mooiste uitzicht! Zeker voor die mannen die tijdens het plassen kunnen genieten van de skyline.

Het nachtleven in Soi Cowboy

En dan is het toch echt tijd voor misschien wel het meest bekende van Bangkok, het nachtleven. Wij besluiten naar Soi Cowboy te gaan, dat is op loopafstand. Het straatje is heel bekend, maar stelt eigenlijk weinig voor. Binnen 2 minuten ben je er ook weer uit en kom je weer in een doodnormale buurt terecht. Het straatje zelf schreeuwt aandacht met alle verlichting in alle kleuren, de vrouwen (of mannen) voor de deuren om je naar binnen te lokken en de bordjes met ping pong show. Stuur ons een bericht als je hier meer over wil weten ;-).

Fietstoch door Bangkok met Co van Kessel

De volgende dag horen we de wekker wel en na het ontbijt besluiten we een duik te nemen in het fijne zwembad van het hotel. Om 14.00 uur hebben we namelijk een fietstocht bij de beruchte Co van Kessel geboekt. Echt iedereen in Nederland die in Bangkok is geweest heeft ons deze fietstocht aangeraden. De meningen zijn verdeeld over of je de hele dag tocht moet boeken of de halve dag. Wij besluiten de halve dag te doen. We zijn tenslotte op vakantie en het moet niet op inspanning gaan lijken. Een goede keuze wat ons betreft! We hebben echt een hele leuke middag gehad.

Vrijwel direct gingen wij met de ferry en alle fietsen naar de overkant, waar je direct in een andere buurt terecht komt. Een kijkje in het leven van de Thaise mensen. Je fietst zo ongeveer door hun frisse was heen. Ondanks dat hier natuurlijk al ontelbaar veel toeristen gefietst hebben, voelt het alsof je een unieke ervaring meemaakt.

De kinderen op straat zwaaien alsof ze nog nooit toeristen gezien hebben. Vervolgens kwamen we uit bij een hele mooie tempel, waar we ook zelf nog even een spirituele sessie hadden. Je mag een vraag stellen, vervolgens schud je met een bakje met een soort houten stokjes heen en weer. Alle stokjes hebben een nummer, maar het gaat om het stokje dat er als eerst uit komt door het schudden. Vervolgens bekijk je het antwoord op jouw vraag op een van de briefjes op de muur. Ik vond het een mooie ervaring. Daarna namen we weer de ferry terug naar het centrum van Bangkok. Voor dat we de route vervolgde door China Town, hadden we eerst een break waarin we ook van alles werden voorzien. Goed geregeld dus!

China Town was ook weer een beleving op zich, misschien wel het meest drukke stuk van Bangkok en daar fietsen wij dan doorheen. De meest kleurrijke markten kwamen voorbij, maar ook een meer duister gebied waar iedereen bezig was met het opknappen van motoren en waar het vooral naar benzine rook. Kortom een zeer gevarieerde, informatieve en vooral bijzonder leuke tocht die ook wij iedereen aan zouden raden.

Op naar het avontuur

Na de fietstocht vonden we het weer tijd voor een duik, dus gingen direct terug naar het hotel. Verder een rustige avond gehad. De volgende dag was het helaas alweer tijd om te vertrekken uit deze prachtige stad! Omdat we pas om 15.00 uur op het station van Bangkok hoefde te zijn, konden we tot die tijd lekker zwemmen in ons hotel.

Even voor 15.00 arriveerde we op het trein station Hua Lamphong. Een lekkere chaos qua hoeveelheid mensen, maar ook hier weer overzichtelijk waardoor we al snel het juiste perron konden vinden. Een half uur van tevoren aanwezig zijn bleek achteraf niet echt nodig, dus we moesten nog een half uur op het perron of in de trein wachten. Wij hadden besloten om 3e klas te reizen (dat betekent: midden in de drukte en zonder airco), dus in de trein wachten was geen succes want na 2 tellen stond het zweet al overal.

Op het perron was het ook een gezellige drukte van eetstalletjes en verkopers. We hadden wel vaste plekken in de 3e klas, dus hoefde ons gelukkig geen zorgen te maken of er wel plek genoeg was. Uiteindelijk was dit een prima keuze en ook dat zou ik aanraden. Het scheelt ten eerste een hoop geld, maar ten tweede is het ook gewoon een hele leuke belevenis om tussen de drukte te zitten en dat allemaal te observeren. En dat er geen airco is, is ook geen probleem want alle ramen kunnen open, dus genoeg frisse wind door de haren.

Een uur later dan verwacht kwamen we aan op het station van Hua Hin.  Vol trots op ons eerste ‘avontuur’ stapte we uit. De gekleurde verlichting van deze stad kwam ons al tegemoet. Zal dit plekje ons de rust brengen die we verwachten?

Reisverslag: Bangkok 15 – 19 januari. Dag 1 – 5 van onze wereldreis.

Reisverslag Bangkok - kosten overzicht

• Sky train van luchthaven naar centrum (eindhalte): 45 baht p.p.
  • Grab (taxi): +/- 6 km (15 min rijden) = 100 baht
  • Lunch / Diner = 50 – 70 baht p.p.
  • Flesje water / cola = 10 – 20 baht p.s.
  • Snacks op straat = 10 – 20 baht p.s.
  • Biertje = 60 – 90 baht p.s.
  • Ferry hop-on, hop-off = 15 baht p.p. enkele reis
  • Royal Palace, Wat Phra Kaew = 500 baht p.p.
  • Metro, afhankelijk van aantal haltes. Wij hadden +/- 10 haltes = 38 baht p.p.
  • Co van Kessel, fietstocht van 3 uur = 950 baht p.p. (983,25 baht p.p. incl admin.kosten)
  • Trein Bangkok – Hua Hin, 3e klasse: 94 baht p.p

+/- 30 baht = 1 euro

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Let op: sommige van onze blogs bevatten affiliate links, dit betekent dat wij een commissie ontvangen als jij hier een aankoop doet. Jij betaalt hier niks extra voor en tegelijkertijd support je Reisstel.nl. Een win win situatie dus. Wanneer wij een gesponsorde post schrijven vermelden wij dit altijd bovenaan het betreffende artikel.

Dit vind je misschien ook leuk

8 Responses

1. Leuk om te lezen, wat een verhalen al na die paar dagen. Treinrit was een koopje. Geniet van jullie hele reis!

2. Hallo Lisa en Erik. Wat n ervaringen al in zo n korte tijd. Stuk voor stuk prachtige foto’s! Blijf jullie volgen.😀😘

3. Hey lieverds heerlijk beschreven jullie reisverhaal. Prachtige foto’s. En jullie nemen ons hierdoor een beetje mee op reis. Wat een avontuur zó samen. Geniet maar lekker.

4. Echt goedkoop reizen is dat. Ik ben gewoon met jullie mee terwijl ik toch aan de keukentafel zit. Heerlijk.