Reisstel.nl Logo
Search
Close this search box.

Reisverslag: Roadtrip Europa – week 2

Het ene moment word je wakker met het uitzicht op geparkeerde auto’s midden in een woonwijk in het Zwitserse Winterthur. En het andere moment met een fenomenaal uitzicht over de prachtige Steingletsjers. Roadtrippen zonder vastomlijnd plan heeft zeker zijn charmes.

Het Zwarte Woud, de perfecte uitvalsbasis om te hiken.

Na een geweldige eerste week in het Moezelgebied zijn we vertrokken richting Schwarzwald, oftewel het Zwarte Woud. Aangezien wij na een paar dagen bivakkeren op camperplaatsen wel weer toe zijn aan een fatsoenlijke douche zoeken we een leuke camping op. We hebben geluk en weten een plekje te scoren in het hartje van het Zwarte Woud. Gelegen op een uur lopen van misschien wel de meest indrukwekkende waterval van Duitsland, de Todtnau waterval. Deze omgeving is een absolute aanrader voor iedereen die van hiken houdt.

De Todtnau waterval

De volgende ochtend gaan we vroeg uit de veren en na 3x verdwaald te zijn komen we aan bij de… entreepoort. Tegenvaller. Want een entreepoort staat bij ons gelijk aan een toeristenattractie, wat de hele belevenis altijd een stuk minder indrukwekkend maakt.

Wat tegelijkertijd natuurlijk ook weer nergens op slaat, ach je moet wat te zeuren hebben. We waren gelukkig net op tijd om de 93 meter hoge waterval bijna voor ons alleen te hebben. Een uur later staan de, voornamelijk Duitse gezinnen, te drommen om in de meest onmogelijke posities voor de waterval te poseren, interessant schouwspel overigens.

Bezoek op de camping

We krijgen die middag gezelschap van Lisa haar broertjes die hier onderweg naar Slovenië een tussenstop maken. Ze doen ook werkelijk alles om nog een dikke knuffel van hun grote zus te kunnen krijgen. De mannen komen met eten, wijn en het spel Koehandel (aanrader), dus ze zijn meer dan welkom. Na een zeer geslaagde avond (want Erik won) vertrekken de mannen richting Slovenië en maken wij ons op voor een klim naar de Feldberg, met 1.493 meter de hoogste berg van het Zwarte Woud.

Hiken naar de top van de Feldberg

Na 2 uur klimmen bereiken we moe maar voldaan de top. We hebben het gevoel dat we langzaam weer een klein beetje in ‘vorm’ raken voor de gave hikes die we in Zwitserland hopen te maken. Het uitzicht is indrukwekkend en het ‘Alpengevoel’ komt je aan alle kanten tegemoet. De koeien met de typische bellen, de houten chalets, de skiliften, bloemen en waanzinnige uitzichten. Je krijgt spontaan zin in Après-ski en wintersport.

We kunnen niet lang genieten van het uitzicht want de regen- en onweersbuien komen in een rap tempo onze kant op. De afdaling gaat dan ook snel en met nog geen 45 minuten bereiken we Fred. De weersverwachtingen voor de komende dagen zijn niet optimaal dus we bekijken de mogelijkheden voor het vervolgen van de trip.

Volgende bestemming: Zwitserland

We beslissen door te rijden naar Zwitserland aangezien daar voor de komende dagen mooi weer wordt verwacht. We contacten direct onze Zwitserse vrienden Joschua en Annik waar we na onze ontmoeting in Sri Lanka altijd leuk contact mee hebben gehouden. Ze reageren enthousiast en willen graag onder het genot van een biertje de gaafste plekken van Zwitserland met ons delen. Ze wonen in Winterthur, vlakbij Zurich en we kunnen in de omgeving overnachten op een van de beschikbare camperplaatsen.

Nadat we een groot aantal geweldige tips hebben gekregen zoeken we met de elektrische steps het centrum op en belanden we bij de Italiaan. Dat ene biertje werden er uiteraard meer en rijden was dan ook niet meer verantwoord. Bij thuiskomst beslissen we dan ook om Fred dan maar gewoon in de straat te laten staan en de gok te nemen. Immers, tot 08.00 uur mocht je gratis parkeren… Alles gaat gelukkig goed, al is het wel wennen om te ontwaken terwijl alle voorbijgangers je bus in proberen te kijken.

Prachtige overnachting op de Sustenpas

Na een verfrissende douche rijden we door naar de Sustenpas. Fred doorstaat de lange klim en we vallen van de ene verbazing in de andere. Wat een ge-wel-dige uitzichten. We nemen alle tijd en proberen nog wat gave shots te maken met de drone, hier hopen we later nog een filmpje van op de website te kunnen uploaden. Via de app van Campercontact zien we dat er een locatie is halverwege de pas met de naam ‘Parking Steingletsjer’.

We verwachten dat het er afgeladen vol is, maar niks is minder waar. We hebben de Sustenpas bijna voor onszelf en staan bijna recht onder de gletsjer. Zeer indrukwekkend. Het is goed te merken aan de temperatuur, voor de eerste keer komen onze dikke truien tevoorschijn. De volgende ochtend wordt het plaatje nog idyllischer als de zon de gletsjer verlicht en we worden omringt door schapen. We snapper werkelijk niet dat deze plek niet afgeladen vol staat, al zijn we er natuurlijk wel erg blij mee.

Hiken naar het Oeschinenmeer

Na de Sustenpas vertrekken we richting Kandersteg om een bezoek te brengen aan het Oeschinenmeer (Oeschinensee). Bij aankomst was het even schrikken, want er is bijna geen parkeerplek in de wijde omgeving te vinden… en dat op een doordeweekse dag. Met recht een toeristentrekpleister. Je kunt jezelf zo’n 22 Zwitserse Frank besparen door de hike van 2 uur naar boven te maken, echter wij kozen dit keer voor ‘luxe’ en namen de skilift. Eenmaal boven aangekomen was het resultaat in eerste instantie wat teleurstellend.

Wat de parkeerplaats al deed vermoeden, was het bij het Oeschinenmeer afgeladen vol. Aan de overkant van het meer zien we een aantal grote watervallen en aangezien we er nu toch zijn besluiten we te kijken of we daar kunnen komen.  Die watervallen bereiken we niet, maar we komen wel terecht bij een gaaf stuk waar je via een steile rotswand kan klimmen naar een veel minder druk strand. Hier kunnen we met recht een ‘frisse’ duik nemen. Op dit stuk voelt het gelukkig direct veel minder toeristisch en was het de tocht meer dan waard.

Overnachten op hoogte op de Jaunpas

Aangezien er in deze omgeving weinig overnachtingsmogelijkheden zijn voor de camper (campings daargelaten) rijden we door naar de Jaunpas. Hier zou bovenop de pas een waanzinnige (gratis) overnachtingsplaats zijn. De steile klim vraagt werkelijk alles van Fred, maar het resultaat mag er meer dan zijn.

Wat een gave plek hebben we wederom gevonden. Er staat een andere camper (max. 4 plaatsen) dus we hebben geluk en kunnen maximaal gaan genieten van ons uitzicht. De volgende ochtend vertrekken onze buren en vertrekken wij naar de VIP-spot en hebben we dit unieke plekje Zwitserland weer helemaal voor onszelf. We beslissen hier nog maar even maximaal gebruik van te maken, de bbq te testen en hier wat langer te blijven. Voor het weekend staat regen gepland, dus kunnen wij mooi met dit prachtige uitzicht werken aan onze verslagen.

Tot volgende week!

Bekijk onze eerste 2 weken

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Let op: sommige van onze blogs bevatten affiliate links, dit betekent dat wij een commissie ontvangen als jij hier een aankoop doet. Jij betaalt hier niks extra voor en tegelijkertijd support je Reisstel.nl. Een win win situatie dus. Wanneer wij een gesponsorde post schrijven vermelden wij dit altijd bovenaan het betreffende artikel.

Dit vind je misschien ook leuk