Hoe word ik mindful? | 6 tips om te leven in het nu | header

Hoe word ik mindful? | 6 tips om te leven in het nu

Hoe word ik mindful? Ondanks dat het vrije leven mij goed bevalt, heb ik toch nog last van ups en downs. Mijn problemen, het gepieker, onzekerheid… het verdwijnt natuurlijk niet ineens tijdens het reizen. Soms lastig, want ik leef toch mijn droom? Waarom ben ik dan niet elke dag blij?

Wat ik geleerd heb tijdens het herstel van mijn burn-out is: accepteer deze gevoelens. Probeer de gedachtes even los te laten: leven in het moment. Dat probeer ik te doen als ik mij down voel. Niet gemakkelijk, maar wel fijn! Hoe word ik mindful? Dit zijn mijn 6 tips om te leven in het nu.

Inhoudsopgave

Wat is mindful?

Mindfulness is eigenlijk niets anders dan leven in het nu. Dit betekent dat je niet continue in gedachten bent met alles wat er nog gaat komen of al geweest is. Je focus ligt op dit moment. Kortom: je aandacht gaat naar het heden. Het bewustzijn van dit moment. Leven met volle aandacht.

Hoe word ik mindful?

Het klinkt heel gemakkelijk: niet meer denken, maar bewust zijn van het hier en nu. Maar voor je er erg in hebt ben je alweer aan het nadenken. Het gaat zo snel! Wij mensen zijn niets anders meer gewend dan een continu gesprek met onszelf te voeren. Heel fijn natuurlijk, want als je daar goed naar kunt luisteren kun je een heel hoop leren van jezelf. Over je gevoelens en de dromen die je hebt.

Dat het vaak ook heel vervelend kan zijn heb ik helaas zelf vaak genoeg ondervonden. Zeker tijdens mijn burn-out werd ik helemaal gek van alle gedachten die maar bleven ronddwalen in mijn hoofd. Mindfulness oefeningen hebben mij absoluut geholpen tijdens het herstel.

Genoeg uitleg, door naar de tips!

1. Mindful ademhalen

Bewustwording van de ademhaling is misschien wel de belangrijkste -en snelste- manier om mindful te worden. Het idee is heel simpel: wees je bewust van je ademhaling. Doordat je bewust bezig bent met je ademhaling, verdwijnen je andere gedachten en ben je mindful: leven in het nu.

2. Mindful mediteren

Eigenlijk in het verlengde van de eerste tip ligt deze tip: mindful mediteren. Mediteren wekt bij veel mensen het gevoel van ‘zweverigheid’ op (dat was bij mij ook zeker zo in het begin!) Ontzettend jammer, want daardoor wordt het vaak meteen als niet nodig of niet nuttig ervaren, terwijl het zo veel rust kan bieden.

Je kunt ook kiezen voor geleide meditaties. Iemand praat je dan letterlijk door de meditatie heen en vertelt je waar je op kunt focussen en hoe je kunt ademhalen. Ik vind dit zelf heel fijn, omdat je hierbij luistert naar iemand anders en het daardoor makkelijker is om mijn focus te verleggen. Hierdoor ben ik mij meer bewust van het hier en nu en laat ik mij minder afleiden door mijn gedachtes.

Ik dacht altijd dat mediteren uren duurt. Dat hoeft zeker niet. Een meditatie van 5 minuten kan al enorm veel rust geven. Probeer het maar eens.

Ik gebruik de Meditation Moments app. Naast geleide meditaties, kun je hier ook passende muziek vinden.

TIP: Meditation Moments app

3. Yoga

Ook yoga kan bij veel mensen een gevoel van te spiritueel en zweverig op roepen. Ook hierbij geldt: dit kun je opzoeken, maar dit hoeft het zeker niet te zijn. Yoga kan ook heel praktisch zijn, door simpelweg stretch oefeningen te doen. Yoga zorgt voor de verbinding tussen je lichaam en de geest. Een goede manier dus om uit je hoofd te gaan en in je lichaam: leven in het nu.

Door yoga te doen word je je weer bewust van je lichaam. Je focus wordt verlegd en daardoor zul je veel minder met je gedachten bezig zijn. Zeker wanneer het je lukt om tijdens de yoga op de ademhaling te letten, zul je veel ontspanning ervaren.

Ik yoga vaak met 'YogawithAdriene' op YouTube. Op haar kanaal zijn ontzettend veel video’s te vinden, yoga sessies van 5 minuten tot een uur. Van challenges waarbij je 30 dagen lang elke dag yoga doet, tot beginnerslessen met uitleg over de houdingen. Ook kun je kiezen aan welk deel van het lichaam je behoefte hebt: wil je de focus leggen op de nek en schouders? Of juist op het heupgebied?

TIP: YogawithAdriene op YouTube

4. Bewegen of sporten

Merk je dat je teveel aan het piekeren bent en teveel in je hoofd bezig bent? Ga er op uit! Ga naar buiten en maak een wandeling. Je kunt heel bewust en mindful wandelen door je tijdens de wandeling te focussen op wat er om je heen gebeurd. Wat ruik je? Wat zie je om je heen? Welke geluiden hoor je? Hoe voelt je lichaam? En ook hier weer de tip: wees je bewust van je ademhaling. 

Merk je dat je het lastig vind om tijdens het wandelen de focus op het hier en nu te leggen en niet met je gedachten af te dwalen? Luister dan eens naar een podcast of een luisterboek. Wanneer je de aandacht echt op het verhaal legt, zul je merken dat je een stuk rustiger voelt.

TIP: Luister naar een podcast of een luisterboek onderweg

Naast wandelen zijn er natuurlijk veel meer vormen van beweging. Denk hierbij ook aan sporten: ga zwemmen, hardlopen, fitnessen. Ook seks is een heel goede manier van bewegen en in het moment zijn.

5. Creëren

Tijdens mijn burn-out herstel kreeg ik vaak te horen: zoek een hobby, iets dat je leuk vind! Maar ik had totaal geen idee wat dit dan zou moeten zijn. En dus ben ik maar wat dingen gaan uitproberen. Ik geef je wat van mijn tips, misschien heb je er wat aan.

Andere mogelijkheden zijn een moodboard maken (niet digitaal op Pinterest, maar ouderwets met tijdschriften, schaar en lijm), fotograferen, een taal leren, puzzelen, etc. Verleg je focus!

TIP: verleg je focus, door met je handen te werken

6. Luisteren

Ik heb het al eerder genoemd in deze blog, maar luisteren is ook een vorm van leven in het nu. Door heel bewust je aandacht te verleggen naar hetgeen waarnaar je aan het luisteren bent, zul je merken dat je gedachten verdwijnen.

Storytel biedt een gigantisch aanbod van luisterboeken. Spotify biedt heel veel podcasts aan en heeft ook een aantal luisterboeken online staan. Ook in de Meditation Moments app staan een aantal luisterboeken. Helaas zijn alle varianten wel betaald.

TIP: Storytel biedt het grootste aanbod aan luisterboeken

Heb jij nog tips?

Er is niets moeilijker dan leven in het nu, hoe makkelijk het ook klinkt. Maar als het mij lukt, kun jij het ook. Oefening baart kunst. Heb jij nog leuke tips of aanvullingen die jou hebben geholpen om in het moment te leven? Laat het ons weten in de reacties of stuur ons een berichtje. 

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp

Dit vind je misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *