Op wereldreis – huis verhuren of verkopen?

Helaas kom je er niet onderuit: het regelen van de praktische zaken die bij de voorbereidingen op je wereldreis komen kijken. Zo ook de vraag: wat doe je met je huis? Afhankelijk van je reisplannen en je huidige woonsituatie zal de keuze voor het verhuren of verkopen van je woning voor iedereen anders zijn. Doordat de woonlasten tijdens je reis gewoon doorlopen is het voor veel mensen een must om de woning te verhuren of verkopen om de reis überhaupt te kunnen bekostigen.

In dit artikel zetten wij alle nodige informatie voor zowel het verhuren als het verkopen van je woning voor je op een rijtje, zodat je hier een weloverwogen keuze in kunt maken.

Inhoudsopgave

Ervaringsdeskundigen

Tijdens onze eerste reis van 3 maanden door Zuid-Amerika hebben wij er voor gekozen om onze koopwoning te verhuren. Nu zijn wij (weliswaar met pauze i.v.m. het coronavirus) voor onbepaalde tijd op wereldreis en hebben wij er uiteindelijk voor gekozen om onze woning te verkopen.

In eerste instantie wilden wij onze woning verhuren, maar alle voor- en nadelen op een rij gezet werd verkopen in ons geval een beter optie.

Doordat we de verschillende trajecten hebben doorlopen kunnen wij je tips en adviezen geven en wegwijs maken in het doolhof van wetten en regels die er bij komen kijken.

Onderverhuur huurwoning tot 8 maanden

Onderverhuren wordt vaak als een gemakkelijke optie gezien. Iemand anders woont tijdelijk in het huis dat jij huurt. De huurder betaalt jouw huur of soms zelfs nog een bedrag bovenop de huurprijs waardoor jij al je spaargeld kunt besteden aan de reis en wellicht zelfs nog wat extra’s verdient. Ideaal, toch?

Toestemming verhuurder

Volgens de rijksoverheid is het bij wet verboden om je woning onder te verhuren zonder toestemming van de verhuurder. Ter aanvulling schrijven zij dat het onderverhuren van een deel van de woning waar jij zelf in woont, -bijvoorbeeld een kamer- wel is toegestaan, tenzij in het huurcontract staat dat dit niet mag.

Indien je toestemming hebt om je huis of kamer onder te verhuren -denk bijvoorbeeld aan een woonruimte die je huurt van familie of kennissen- adviseren wij je echter om dit te allen tijde contractueel vast te leggen.

Risico's bij het onderverhuren van je huurwoning

Huur je een woning van een woningbouwvereniging of heb je een sociale huurwoning, dan is het simpelweg verboden om die aan een ander door te verhuren. 

Dat staat in de regelementen van de woningbouwvereniging. Komen zij er op wat voor manier dan ook achter dat jij je woning onderverhuurt, dan loop je het risico uit je woning gezet te worden, je winsten in te leveren en een behoorlijke boete te krijgen. Tot zover het ‘juridische’ gedeelte.

Toch onderverhuren van je huurwoning

Tijdens onze reizen zijn we meerdere mensen tegengekomen die hun huurwoning hebben verhuurd tijdens de reis, zonder dit te melden bij de verhuurder en hier nooit problemen mee hebben ondervonden. De extra huurinkomsten worden gebruikt als extra reisspaarpotje of als financiële buffer indien de verhuurder er op wat voor manier dan ook achter komt en besluit juridische stappen te ondernemen. Op internet zijn er zat horrorverhalen te vinden, in de praktijk zijn wij dit echter nog nooit tegengekomen. Het is aan jou om hier een afweging in te maken.

Verhuur koopwoning tot 8 maanden

Net als bij het onderverhuren van een huurwoning geldt ook bij het verhuren van je koopwoning dat je toestemming nodig hebt van de eigenaar. Ongeacht of je nu je gehele woning of slechts een gedeelte hiervan wenst te verhuren.

Dat is gek. De eigenaar van de koopwoning, dat ben je toch zelf? Dat klopt niet helemaal. De eigenaar van jouw koopwoning (mits je de gehele hypotheek hebt afbetaald) is de hypotheekverstrekker, bij de meeste mensen is dat de bank. Het geld dat je van de bank geleend hebt zit namelijk nog in de woning.

Toestemming hypotheekverstrekker

Oké, dan vraag je toch gewoon toestemming aan de bank? Helaas, hypotheekverstrekkers staan niet te springen om verhuur van koopwoningen en zullen dit verzoek in de meeste gevallen dan ook afwijzen. Voorafgaand aan onze reis hebben wij over dit onderwerp contact gezocht met onze hypotheekverstrekker (ABN-AMRO) die ons hier een toelichting op heeft gegeven.

  • Huurders die onder het normale huurrecht vallen hebben een uitgebreide huurbescherming. Deze huurbescherming kan de hypotheekverstrekker in de weg zitten bij een eventuele executieverkoop. Bij een gedwongen verkoop brengt een woning waar huurders in zitten veel minder op dan wanneer er geen huurders in zitten.
  • De woning is eigendom van de bank en vertegenwoordigt een bepaalde waarde. Het is voor de hypotheekverstrekker onbekend hoe de eventuele huurders met de woning zullen omgaan. En dus gaan zij hierin uit van het ergste: de huurders verwaarlozen of vernielen de woning met een waardedaling tot gevolg.

Er zijn uiteraard uitzonderingen. Hypotheekverstrekkers verlenen in sommige gevallen wel toestemming voor verhuur. Bijvoorbeeld als je huis leegstaat terwijl de woning al een tijd te koop staat maar niet verkocht wordt. Dit wordt ook wel de leegstandswet genoemd. Lees hierover meer op de website van Vereniging Eigen Huis.

Ook emigratie kan een reden zijn voor tijdelijke verhuur. Elke hypotheekverstrekker zal hier anders mee omgaan. Navraag bij de ABN-AMRO bank heeft ons geleerd dat dit bij hen zeker een optie is, mits er aan hun voorwaarden wordt voldaan en wordt samengewerkt met partijen die zij hebben geselecteerd.

Risico's bij het verhuren van je koopwoning

Het zonder toestemming verhuren van je woning waar een hypotheek op rust is niet onmogelijk, maar er zit wel een groot risico aan. Zolang de hypotheek iedere maand netjes wordt betaald is er in principe niks aan de hand. Maar indien je om wat reden dan ook een betalingsachterstand op loopt en de bank ontdekt dat de woning verhuurd wordt, dan bestaat er de mogelijkheid dat de bank het huis opeist. Zij kunnen dan overgaan tot de verkoop van je woning.

Bij het overwegen van verhuren van jouw koopwoning is het goed jezelf de volgende vragen omtrent bijbehorende risico’s af te vragen.

  • Wat als de huurder weigert om de woning te verlaten?
  • Wat als mijn woning wordt misbruikt voor criminele activiteiten?
  • Wat als de huurders de woning verwaarlozen of vernielen?
  • Indien gemeubileerd: hoe gaat de huurder om met jouw meubilair?
  • Wie is er verantwoordelijk als jouw wasmachine of CV ketel het begeeft?
  • Wat als jij je reis voortijdig moet onderbreken en de huurder heeft een contract met een looptijd van 1- of 2 jaar?

Daarnaast zijn er ook nog praktische vragen: hoe ga je om met de post, met al je vertrouwelijke documenten, hygiëne, etc. Wat als de wasmachine het begeeft, de tv kapot gaat, of de cv ketel er mee stopt?

Antwoorden op deze vragen vind je in het verderop bij ‘samen met de verhuurmakelaar de risico’s beperken of wegnemen' 

Toch verhuren van je koopwoning

In de praktijk nemen veel mensen de risico’s voor lief. Zij verhuren de woning zonder toestemming van de bank (te vragen). Vanuit financieel oogpunt erg begrijpelijk, omdat de vaste lasten een enorme druk op het reisbudget kunnen opleveren. Door deze vaste lasten vergoed te krijgen in de vorm van een bedrag dat jij ontvangt voor de huur, los je dat op.

Hiernaast hebben wij een rekenvoorbeeld gemaakt, waarin je duidelijk kunt zien wat de vaste lasten zijn voor een reis voor 6 maanden.

Maar naast vaste lasten die bij je woning horen, lopen er natuurlijk ook andere abonnementen en kosten ‘gewoon’ door. Denk hierbij aan de volgende abonnementen: Netflix, Spotify, tijdschriften, sportschool, goede doelen, rijtuigbelasting, parkeervergunning, zorgverzekering, reisverzekering, etc. Kun jij deze kosten doorbetalen tijdens je reis? Of heb je wellicht een (extra) vergoeding nodig om dit te compenseren?

Kun jij jouw vaste lasten allemaal dragen tijdens je reis en wil je geen risico lopen, dan is de keuze eenvoudig. Niet verhuren.

Een verhuurmakelaar inschakelen

Heb je besloten jouw woning toch te verhuren? Dan adviseren wij allereerst om je te laten bijstaan door een erkende (verhuur)makelaar die ervaring heeft op dit gebied. Zij hakken immers vaker met dit bijltje en kunnen je hierin adviseren. Veel van onze zorgen konden daarom al direct worden weggenomen. De kosten voor een makelaar bedragen gemiddeld één maand huur (per jaar dat de woning wordt verhuurd) en zijn dus te overzien.

Mogelijk kun je deze kosten meenemen in jouw verhuurprijs. Onze makelaar adviseerde ons een aanzienlijk hogere verhuurprijs te hanteren dan wij zelf zouden hebben gedaan waardoor zij zichzelf direct terug hebben verdiend.

Samen met de verhuurmakelaar de risico's beperken zelfs wegnemen

We zullen de eerder genoemde risico’s (genoemd onder risico’s bij het verhuren van je koopwoning) kort toelichten met daarbij onze adviezen, op basis van onze gesprekken met de verhuurmakelaar.

Wat als de huurder weigert om de woning te verlaten?

De makelaar helpt bij het opstellen van een contract met daarin een diplomatenclausule. Deze clausule houdt simpelweg in dat de huurder de woning weer moet verlaten als de overeengekomen periode eindigt en de verhuurder de woning weer nodig heeft.

Wij hebben geen enkele juridische kennis, maar vertrouwen hierin op het advies van de makelaar. Zij geven aan dat je jezelf met deze clausule veel juridische ellende kan besparen. Indien het toch tot een rechtsgang komt, sta je sterk. Zolang jij maandelijks de hypotheek blijft betalen, is er niets aan de hand.

Let op: de overeenkomst eindigt niet automatisch, als verhuurder ben je nog steeds schriftelijk verplicht aan te geven wanneer de verhuurperiode wordt beëindigd.

Wat als mijn woning wordt misbruikt voor criminele activiteiten?

Tip van de makelaar: verhuur altijd exclusief gas/water/licht. Ja, het is inderdaad makkelijker om alle rekeningen door te laten lopen, een vast bedrag te rekenen voor het gebruik van GWL en daarmee klaar te zijn. Volgens onze makelaar gebeurt het van vandaag de dag nog steeds veelvuldig dat deze woningen worden misbruikt voor bijvoorbeeld wietplantages. Het energieverbruik is niet zichtbaar voor de verhuurder en tegen de tijd de je er achter komt zijn de huurders al lang gevlogen en kun jij naar je geld fluiten.

Wat als de huurders de woning verwaarlozen of vernielen?

De huurders worden vooraf door de makelaar gescreend en je kunt bij de makelaar vragen om een NVM Woontoets uit te voeren. Dit is een deskundige screening van (potentiële) huurders voor de vastgoedsector. Lees hierover meer op de website van het NVM. Met behulp van deze toets kan er een identiteitscontrole, kredietwaardigheid, werkgeversverklaring, salarisstroken en meer worden achterhaald. Hierdoor weet je jezelf min of meer verzekerd van een bepaald slag huurders waardoor je de risico’s tot een minimum kan beperken.

Daarnaast is het gebruikelijk om één of twee maanden huur vooruit te vragen als waarborg zodat de kosten van eventuele ‘kleine’ schades zijn gedekt. Daarnaast kun je met de makelaars en/of huurders afspreken dat je iemand binnen jouw netwerk machtigt om periodiek de woning te controleren. Dit moet wel vooraf worden aangekondigd.

Indien gemeubileerd verhuurt, hoe gaat de huurder om met jouw meubilair?

Je weet simpelweg niet hoe anderen met jouw meubilair zullen omgaan. Je ontdekt rare vlekken op de bank, er zitten krassen in de lederen stoelen en die houten vloer waar jij altijd zo zuinig op bent vertoont gebruikerssporen. Het is van belang om vooraf goed te documenteren welke meubels jij in de woning hebt staan en in welke staat deze zijn. Onze makelaar adviseerde ons o.a. om overal foto’s van te maken.

Denk hierbij aan het servies, het meubilair, maar ook van alle apparatuur in de woning om te voorkomen dat bijvoorbeeld de kan worden omgewisseld voor een goedkoper model.Indien je de woning gemeubileerd verhuurt zal je moeten accepteren dat de huurders anders met jouw spullen omgaan dan jij dit zelf zou doen. Zij betalen immers voor het ‘gebruik’ van jouw meubilair en een kras in de bekleding of een gebroken kopje is nu eenmaal onderdeel van het risico. In de Algemene Bepalingen van het huurcontract kunnen wel richtlijnen over het gebruik worden opgenomen. Laat je hierin goed adviseren door je makelaar.

Ben jij erg gehecht aan je meubels, en is gemeubileerd verhuren voor jou een belemmering van je reisplezier? Dan is het wellicht verstandig om een opslag box te huren en hier je inboedel onder te brengen tijdens je reis.

Wie is er verantwoordelijk als mijn wasmachine of CV ketel het begeeft?
Of voor het vervangen van defecte lampen?

Indien de woning gemeubileerd wordt verhuurd is de verhuurder verantwoordelijk voor werkende apparatuur. Denk hierbij aan een koelkast, wasmachine, maar ook een CV ketel of wasbak. De huurder betaald immers voor het gebruik van werkende apparatuur.

Doormiddel van de Algemene Bepalingen in de huurovereenkomst is het gelukkig wel mogelijk om onderscheid aan te brengen tussen kleine- en grote herstelwerkzaamheden. Zo hebben wij in de bepalingen laten opnemen dat het vervangen van lampen en batterijen valt onder klein onderhoud en het repareren van de koelkast of CV ketel onder groot onderhoud.

Wat als je wasmachine of CV ketel het toch begeeft?

Iets waar je je tijdens de reis absoluut niet druk om wil maken. Daarnaast is het vanuit het buitenland is toch altijd een stuk meer geregel. Denk bijvoorbeeld aan het tijdverschil, telefoonbereik, telefoonkosten, stress en tijd dat het in beslag neemt. Dat is de reden dat veel makelaars ook een optie bieden voor (technisch) vastgoedbeheer.

Wat als jij je reis voortijdig moet onderbreken en de huurder heeft een contract met een looptijd van 1- of 2 jaar?

Dit is een reëel risico dat makkelijk vergeten wordt. Indien je de reis voortijdig moet onderbreken en de huurder heeft een contract voor de genoemde tijdsduur dan zit er niks anders op dan in de tussentijd elders onderdak te zoeken. Zolang de huurder netjes aan zijn financiële verplichtingen voldoet geeft dit jou de ruimte om van de huuropbrengsten tijdelijk elders wat te huren. Vervelend, maar niks aan te doen.

Persoonlijk voorbeeld: Wij waren er voorafgaand aan onze wereldreis voor onbepaalde tijd van overtuigd dat wij minimaal 1 jaar weg zouden blijven.  Helaas zijn er altijd onvoorziene omstandigheden, zoals bijvoorbeeld het Corona virus. De landsgrenzen gingen dicht, waardoor we geen andere keuze hadden dan huiswaarts te keren waardoor wij op zoek moesten gaan naar een tijdelijke woonruimte. Gelukkig konden wij terecht bij familie.

(Technisch) vastgoedbeheer

De vastgoedbeheerder is het eerste aanspreekpunt voor de huurder bij vragen, klachten of calamiteiten. Er zijn verschillende soorten vastgoedbeheer in de markt beschikbaar, denk aan financieel, commercieel of technisch beheer. In dit geval hebben we het over het technische vastgoedbeheer. Afhankelijk van de afspraken die je onderling maakt of het pakket dat je afneemt is het mogelijk dat zij klein onderhoud voor rekening nemen. Bij groot onderhoud opereren zij als tussenpersoon en opzichter. Dit verschilt per aanbieder en per pakket, laat je hier dus goed over informeren.

De kosten tussen de verschillende beheerders lopen sterk uiteen, maar schrik niet van bedragen tussen de 4-8% van de maandelijkse huur (ex btw). Zijn hiermee dan alle kosten voor reparaties gedekt? Nee, indien er een inspectie nodig is door bijvoorbeeld een loodgieter of installateur is dit niet meegenomen. Ook de daadwerkelijke herstelkosten komen bovenop de afgesproken premie.

Persoonlijk voorbeeld: wij hebben een familielid gevraagd als ‘beheerder’ van de woning. Wij hebben alle contactgegevens van onze aannemer, installateur en witgoed specialist gebundeld en gedeeld. Op deze manier is het voor de beheerder duidelijk waar hij/ zij terecht kan, hebben wij er zo min mogelijk omkijken naar en heeft de huurder altijd een aanspreekpunt in dezelfde tijdzone die direct actie kan ondernemen indien nodig.

(Onder)verhuur woning bij een reisduur langer dan 8 maanden

Ben je voornemens om voor minimaal 8 maanden te gaan reizen of werken in het buitenland? Dan gelden bij het (onder)verhuren van jouw huur- of koopwoning natuurlijk dezelfde regels en risico’s als genoemd hierboven. Maar, er komt nog een ander element extra bij kijken: De Basisregistratie Personen (BRP).

De Basisregistratie Personen is de vervanger van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA). In de BRP staan de persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland.

Verblijf je binnen een jaar tijd, langer dan 8 maanden in het buitenland dan ben je verplicht je uit te schrijven uit de BRP. Dit kan vanaf 5 dagen van tevoren bij de betreffende gemeente.

Uitschrijven uit Nederland

De Rijksoverheid stelt het wettelijk verplicht om je uit te schrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) indien je binnen een willekeurige periode van 12 aaneengesloten maanden langer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Let op, dit betreft geen vast kalenderjaar en de periode van 8 maanden hoeft niet aaneengesloten te zijn.

Geen zorgen, uitschrijving uit de BRP betekend niet dat je geen Nederlander meer bent. Je bent en blijft gewoon Nederlands Staatsburger en je behoudt je paspoort.

Voorbeeld: wanneer moet je je uitschrijven?

In het onderstaande voorbeeld verblijf je in 2020 7 maanden in het buitenland en in 2021 4 maanden. Indien er sprake zou zijn van een meting per kalenderjaar hoef je jezelf zowel in 2020 als 2021 niet uit te schrijven. Echter is er binnen deze wet sprake van een willekeurige periode van 12 aaneengesloten maanden, waardoor er in dit geval gemeten zal worden over de periode juni 2020 tot en met mei 2021. Over deze periode verblijf je gedurende 9 maanden in het buitenland en dus ben je verplicht jezelf gedurende deze periode uit te schrijven uit de BRP.

Waarom moet je jezelf uitschrijven?

Er heerst ontzettend veel onduidelijkheid over het hoe en waarom rondom deze wetgeving en online zijn er veel tegenstrijdige berichten te lezen. Daarom hebben wij bij onze gemeente (Gooise Meren) om aanvullende informatie en advies gevraagd.

De gemeente geeft aan dat deze wetten in het leven zijn geroepen om misbruik van onze sociale voorzieningen te voorkomen. Denk hierbij aan gezinnen of individuen met een Nederlands paspoort, die een (sociale) woning hebben in Nederland, in aanmerking komen voor verschillende toeslagen (AOW, zorgtoeslag, huurtoeslag, kindertoeslag) terwijl ze de woning verhuren en het gehele jaar in het buitenland wonen en wellicht zelfs werken. Om dit soort misstanden te voorkomen is deze wet in het leven geroepen. Lees hierover mee op de website van de Rijksoverheid.

Gevolgen uitschrijving BRP

Uitschrijving uit de BRP heeft een aantal consequenties die ook meegenomen moeten worden in de overwegingen of je de woning wil verkopen of verhuren.

  • Het kan zijn dat je recht op uitkeringen, subsidies en toeslagen komt te vervallen. Aangezien elke situatie uniek is doe je er goed aan informatie in te winnen bij de betrokken instanties.
  • Voor veel doorlopende verzekeringen is een inschrijving op een Nederlands woonadres een vereiste. Zodra je bent uitgeschreven uit de BRP vervalt hiermee ook het woonadres. Controleer daarom goed de voorwaarden van je huidige verzekeringen.

Wat betekent een korting van 2% per jaar? Laten we proberen dit met behulp van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) om te zetten in euro’s. Op de website van de SVB kun je de actuele AOW bedragen terugvinden, in dit geval vanaf 1 januari 2020.

Voorbeeld: wat betekent 2% AOW heffingskorting?

Samenwonenden ontvangen inclusief heffingskorting €812,71 netto per maand aan AOW. Gezamenlijk is dit €1.625,24 netto per maand oftewel €19.505,04 per jaar.

De korting van 2% per jaar komt dan neer op een bedrag van €390,00 dat jaarlijks in mindering zal worden gebracht. Zet je dit terug naar een bedrag per maand kom je op €32,50 dat maandelijks in mindering wordt gebracht.

Gevolgen niet uitschrijven BRP

Veel reizigers die wij hebben ontmoet weten simpelweg het bestaan niet van deze wetgeving of houden zich bewust van de domme. Het niet uitschrijven bij de BRP kan resulteren in een boete van maximaal €325,00 (per persoon) gevolgd door aanpassing van de gegevens.

Lees hierover verder bij ‘wat houdt de controle van de gemeente in en wat zijn de gevolgen?’

Gemeentelijke controle op BRP

De manier waarop de gemeente jouw inschrijving in de BRP controleert, is per gemeente verschillend. Doe dus altijd research in jouw gemeente wat hierover te vinden is.

Op de website van de gemeente Amsterdam vinden we dit artikel over de controle op de juistheid van de inschrijving in de BRP. Deze gemeente kan overgaan tot een zogenoemd adresonderzoek. Zij zullen dit enkel doen als zij vermoeden dat je onjuist staat ingeschreven in de BRP.

Wat houdt de controle van de gemeente in en wat zijn de gevolgen?

  • Tijdens een adresonderzoek controleert de gemeente of je nog steeds woont op het adres waar je staat ingeschreven.
  • Zodra er contact is zullen zij vragen om informatie waaruit blijkt dat de inschrijving klopt. Of zij kunnen je vragen alsnog een verhuizing door te geven.
      • Indien je tijdens het onderzoek de juiste informatie kunt aanleveren of alsnog de verhuizing doorgeeft, krijg je geen boete.
      • Indien je geen, onvoldoende, of onjuiste informatie aanlevert, wijzigt de Gemeente jouw inschrijving in de BRP. Zij kunnen je zowel inschrijven op jouw nieuwe adres of registreren als ‘vertrokken onbekend waarheen (VOW)’.
  • Bij het overtreden van de regels risceer je een boete van minimaal €240,00 en maximaal €325,00. Optioneel kunnen daar de volgende consequenties bij komen:
      • Je krijgt geen huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag meer
      • Je ziektekostenverzekering wordt stopgezet.
      • Je kunt geen paspoort, ID-kaart of rijbewijs meer aanvragen.
      • Je hebt geen recht meer op een uitkering en andere overheidsvoorzieningen.
      • Je DigiD wordt geblokkeerd.

Kun je jouw woning aanhouden als je bent uitgeschreven bij BRP?

Kun je jouw woning aanhouden (verhuren) als je jezelf hebt uitgeschreven uit de BRP? Ja, dat kan. Dit wordt o.a. beschreven op de websites van Buitenlandse Zaken / SSO3W en op die van Business Insider. De woning geldt dan echter niet langer als hoofdverblijf. Dat betekent dat je woning niet meer wordt belast in box 1, maar als tweede woning in box 3. Lees meer over de gevolgen op de website van Business insider.

Het is mogelijk om zowel met- als zonder toestemming van de hypotheekverstrekker je koopwoning te verhuren, terwijl je zelf niet langer ingeschreven staat in de BRP.

Inschrijving huurders in jouw woning in jouw gemeente

Logischerwijs willen huurders zich graag in schrijven in jouw woning en dus in de betreffende gemeente. Zo kunnen zij bijvoorbeeld een parkeervergunning aanvragen voor hun auto, maar het is ook nodig i.v.m. het afsluiten van het contract voor gas/water/licht.

Wij hebben contact gehad met de gemeente Gooise Meren hierover en zij geven aan dat dit geen enkel probleem is, zolang de huurders een schriftelijk ingevulde ‘Verklaring Hoofdbewoner’ kunnen overleggen bij de inschrijving. Jij moet hier dus toestemming voor geven.

Het maakt hierbij niet uit of dit om één persoon of om een compleet gezin gaat. Niets vreemds of illegaals dus, maar wellicht voor de gemeente wel reden om een gemeentelijke controle op BRP uit te voeren. Wees je hier dus bewust van.

Woning verkopen

Als allerlaatste optie kun je er natuurlijk voor kiezen je woning te verkopen. De verkoop van je woning is gelukkig een stuk eenvoudig en overzichtelijker dan de verhuur.

Er hoeft geen toestemming meer te worden gevraagd aan de wettige eigenaar van de woning en er komen geen risico’s bij kijken. Althans, bijna geen risico’s. Hieronder zetten we er een aantal voor je op een rijtje, waar je wellicht nog niet bij stil gestaan hebt.

Bedenk je ook dat je jouw meubilair zal moeten verkopen of opslaan. Houdt hier dus rekening mee! Dit kan aardig wat tijd in beslag nemen of extra kosten met zich meebrengen.

Risico's bij het verkopen van je koopwoning

  • Jouw woning is op het moment van verkopen minder waard dan toen je de woning zelf gekocht hebt. Dit kan een behoorlijke financiële tegenvaller zijn.
  • Door jouw woning te verkopen zet je jezelf buiten de woningmarkt. Tegen de tijd dat je terug bent van jouw (wereld)reis kan de markt behoorlijk veranderd zijn.
  • Bij het (eerder) terugkeren van jouw reis beschik je niet meteen over een eigen woonruimte.

Samengevat koopwoning

In onderstaande afbeelding hebben wij de voor- en nadelen van het verhuren of verkopen van je koopwoning voor je op een rijtje gezet.

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Share on whatsapp

Dit vind je misschien ook leuk

2 reacties op “Op wereldreis – huis verhuren of verkopen?”

  1. Goed om deze afwegingen van verhuren of verkopen eens naast elkaar te hebben. Wij waren van plan om te gaan reizen, al hebben we het door het corona-virus moeten uitstellen. Wij zouden voor verhuren kiezen. Wel willen we de nodige aandacht besteden aan het vinden van de geschikte verhuurder. Je wil niet terugkomen om te ontdekken dat er een wietplantage in je huis is geïnstalleerd.

    1. Hi Ivan, wat leuk je reactie te lezen. Goed te horen dat jullie ook op pad willen gaan, helaas met wat vertraging door Corona. Verhuur is natuurlijk een fijne optie, slim om aandacht te besteden aan een geschikte verhuurder. Hopelijk lukt het snel om op pad te gaan! 🙂 Veel succes, Erik & Lisa

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *