Reisstel.nl Logo
Search
Close this search box.

De 5 camper soorten + aanschafprijs, voor en nadelen 2023

Van hippe Volkswagen busjes tot de super-de-luxe integraal campers met uitschuifbare vleugels die groter zijn dan onze eigen zelfbouw camperbus. Er zijn talloze camper soorten op de markt. Maar welke past het beste bij jouw behoeften en budget? In dit vanlife artikel bespreken we de verschillende typen campers, de kosten hiervan en de voor- en nadelen per type. En voor alle mannen onder ons, onthoudt: groter is niet altijd beter.

Welke soorten campers zijn er?

Grofweg kunnen we vijf soorten campers onderscheiden in de markt:

  • De Camperbusjes: veelal omgebouwde bestelbusjes die zijn uitgerust met een bed, keuken en toilet. Al zie je dit type ook steeds vaker op de markt worden gebracht door professionele camperbouwers of fabrikanten.
  • De alkoof camper: de alkoofcamper is wat ons betreft dé klassieke camper. Heb je het over een camper, dan heb je het over de alkoof camper met de kenmerkende verhoogde slaapcabine boven de bestuurderscabine.
  • Integraal camper: bij integraal camper is de bestuurderscabine onderdeel van de opbouw, waardoor over elke cm ruimte is nagedacht.
  • Half-integraal camper: deze campers hebben wel een aparte bestuurderscabine, maar de opbouw is deels geïntegreerd in het chassis, waardoor deze over het algemeen net wat meer ruimte en luxe bieden dan de buscampers. Maar weer nét goedkoper zijn dan de échte integraal campers.
  • Truck-campers: om het lijstje compleet te maken hebben we ook nog de truck campers, waarbij er vaak een losse camperunit op de achterzijde van een pickup of vrachtwagen wordt geplaatst. Ook zien we in deze categorie de echte overland voertuigen zoals de expeditie trucks.

Opbouw artikel en disclaimer

We gaan alle soorten campers stuk voor stuk behandelen en delen daarbij onze ervaringen en meningen, waar jij het uiteraard niet mee eens hoeft te zijn 😉. Omdat dit een gevoelig onderwerp kan zijn plaatsen we ook al direct een disclaimer: nee, we hebben zelf niet met alle soorten campers gereisd, maar in de jaren dat wij fulltime hebben gereisd met onze camper hebben we ontelbaar veel campers van binnen- en buiten gezien of zijn we samen opgetrokken met andere reizigers die met andere soorten campers reizen.

In ons vergelijk hebben we ook gekeken naar de aanschafkosten voor een camper per campersoort. Omdat dit ook per categorie ontzettend ver uit elkaar loopt hebben we besloten om een prijsschatting te doen op basis van het beschikbare aanbod op marktplaats. Hiervoor hebben we de zoekcriteria gebruikt die wij nu zouden hanteren als we op zoek zouden gaan naar een (voor ons) nieuwe camper.

  • Minimaal 5 jaar en maximaal 10 jaar oud
  • Maximaal 100.000 kilometer op de teller (al hebben we er nu ook een minimum aan toegevoegd).
  • De meeste campers zijn uitgerust met een Diesel motor, waarbij wij nu zelf met de toenemende milieuzones zouden kiezen voor een Benzine motor, of (over enkele jaren) een elektrische motor.

Uiteraard zijn we ook ontzettend benieuwd naar de voor- en nadelen die we in dit artikel niet hebben genoemd, maar die jij wel ervaart. Dus heb je nog tips om ons artikel nog wat completer te maken, laat het ons vooral weten.

En natuurlijk zijn we ook reuze benieuwd welke camper jij zou uitkiezen voor jouw rondreis door Europa of wellicht voor jouw rondreis door Piemonte of Toscane.  

Oké, let’s go!

1.   De Camperbusjes

De categorie camperbusjes bestaat veelal uit omgebouwde bestelbusjes die qua inrichting en comfort kilometers uit elkaar kunnen liggen, net als de gebruikers overigens. Zo heb je camperbusjes uit het jaar kruik die nog net niet uit elkaar vallen. Vaak enkel uitgerust met de minimale benodigdheden om te goedgekeurd te worden door de RDW / belastingdienst als camper.

Maar vergis je niet, er zijn ook camperbusjes met een hoog afwerkingsniveau en een state of the art inrichting waar zelfs de rijksten der aarde jaloers op zijn. Zo kun je al een tweedehands camperbusje kopen voor minder dan €10K, maar kun je ook buscampers vinden die zijn ontwikkeld door professionele camperbouwers die eerder richting de €100K neigen.

Dat is direct ook hetgeen wij het leukste vinden aan deze camper categorie, elke bus is anders.

Het belangrijkste onderscheid in deze categorie hebben we bewaard voor het laatste… de eeuwige strijd tussen de ‘fabriekscampers’ en ‘zelfbouw’ campers. Zo worden de fabriekscampers door de ‘zelfbouwers’ ook wel gezien als het Manchester City van het camperleven. Met veel geld kun je iets moois en goeds kopen, terwijl de zelfbouwers zichzelf eerder vergelijken met Feyenoord. Waar men met veel passie en strijd een heel mooi resultaat kan boeken. Nu is Erik voor Ajax, dus dat brengt ons ergens in het midden. Een gekochte zelfbouwcamper die we deels weer opnieuw hebben opgebouwd. Dus ja..

De voordelen van een buscamper

Wij zijn gek op buscampers! De lijst met voordelen lijkt bijna geen einde te krijgen, al moeten we zo eerlijk zijn dat het ons ook geen moeite kost om enkele nadelen te bedenken.

  • Compact formaat: Een buscamper is meestal op alle vlakken kleiner dan een traditionele camper. Dit betekent dat een buscamper eenvoudig is om te manoeuvreren en je makkelijker door smalle straatjes kunt rijden en bruggen en tunnels kunt passeren.
  • Makkelijk parkeren: Een buscamper is meestal klein genoeg om op gewone parkeerplaatsen te parkeren. Dit betekent dat je je camper gemakkelijk kunt parkeren en niet hoeft te zoeken naar speciale parkeerplaatsen voor campers. Dit geldt voor de buscampers onder de 6 meter, een afmeting die vaak wordt aangehouden als maximale maat voor een parkeervak. Kortom, ideaal als je bijvoorbeeld een bezoek wil brengen aan Bern of gaat parkeren bij een populaire hike in Zwitserland of Noorwegen.
  • De looks: over het algemeen vinden wij buscampers er vaak net wat sportiever en leuker uitzien dan de klassieke campers.
  • Brandstofverbruik: Buscampers zijn vaak zuiniger in brandstofverbruik dan andere campers, omdat ze kleiner en lichter zijn. Oftewel, lekker besparen op je reisbudget.
  • Budgetvriendelijk: Buscampers zijn over het algemeen goedkoper in de aanschaf dan grotere campers. Hierdoor zijn ze een goede keuze voor mensen die een camper willen, maar niet het budget hebben voor een grotere camper. Dit is ook exact de reden dat je in deze categorie veel meer jongeren ziet die rondreizen in een zelfgebouwde buscamper.
  • Gemakkelijk te onderhouden: Een buscamper is over het algemeen gemakkelijker te onderhouden dan een grotere camper. Hierdoor kun je eventuele reparaties of onderhoudswerkzaamheden gemakkelijker zelf uitvoeren, wat de kosten voor onderhoud kan verlagen.
  • Flexibel: Buscampers zijn zeer flexibel in gebruik en worden dan ook veel verschillende activiteiten gebruikt, zoals roadtrippen in Albanië, strandbezoekjes in Kroatië, skiën in Frankrijk, wandelen in de Moezelstreek of fietsen. Bovendien kun je de bus ook als gewone auto gebruiken voor dagelijks woon-werk verkeer.
  • Onzichtbaar: doordat buscampers vaak omgebouwde bestelbusjes zijn en daardoor ook exact deze look & feel kunnen hebben is het relatief eenvoudig om ‘onzichtbaar’ te zijn. Uiteraard hangt dit helemaal af van jouw camper en zijn we er met onze Fred niet direct supersterren in. Maar dit heeft als grote voordeel dat je eenvoudig je bus ergens kunt parkeren voor de nacht en zo op plaatsen kunt slapen waar dit wellicht minder geschikt is of zelfs verboden. Ideaal dus voor een stedentrip naar Milaan of Venetië.

Er zijn absoluut nog veel meer voordelen te verzinnen van een buscamper, maar dit zijn wat ons betreft de belangrijkste voordelen.

De nadelen van een buscamper

Uiteraard kleven er ook voldoende nadelen aan een camper busje, waarin we zowel de nadelen van een zelf gebouwde bus, als een fabrieksmatige bus op een rij zetten.

Nadelen zelfbouw camper

  • Tijdrovend: Ga jij zelf aan de slag, hou er dan rekening mee dat het ombouwen van een bestelbus naar camperbus enorm veel tijd in beslag kan nemen. Helemaal als je geen ervaring hebt met het bouwen, wat waarschijnlijk voor de meeste liefhebbers geldt die dit voor de eerste keer gaan doen. Dus bereid je voor op ontelbaar veel YouTube instructievideo’s, ontelbare blogs over manieren van isoleren waarin iedereen elkaar weer tegenspreekt en nog veel meer. Al leer je er natuurlijk wel enorm veel van.
  • Kostbaar: Ondanks dat relatief lage aanschafprijs van een bestelbus, kan het ombouwen van een busje naar camper duur zijn, vooral als je materialen van hoge kwaliteit wilt gebruiken en speciale apparatuur of gereedschap moet aanschaffen. Een gemiddelde inrichting kost je eenvoudig €10.000-€15.000, waarbij we geen rekening houden met gereedschap en de eventuele huur van een werkplaats en de ontelbare uren die in de bouw gaan zitten.
  • Het vloerplan: Het is natuurlijk enorm gaaf dat je zelf de inrichting kunt verzinnen bij het bouwen van je eigen bus, maar tegelijkertijd kan het ook een uitdaging zijn. Je moet vooraf namelijk alle stappen hebben uitgedacht qua indeling, isolatie, positie van het dakraam ten opzichte van de opslagruimte, je watertank, je vuilwatertank, luchtdichte installatie van de gasflessen, het gewicht van de materialen, de gewichtsverdeling op de assen, verlichting, ventilatie, de wettelijke eisen aan elektra en gas en ga zo maar door. Leuk? Absoluut, uitdagend? Zeker!

Nadelen buscampers algemeen

We kunnen nog even doorgaan met nadelen van een zelfbouw camper, maar dit geeft ongetwijfeld alvast een goed idee. We richten ons natuurlijk meer op de bredere groep buscampers en de daarbij horende nadelen.

  • Beperkte ruimte: Hoe graag we het ook zouden willen en hoe slim de bus ook is gebouwd, een buscamper biedt niet dezelfde luxe en ruimte als een klassieke camper. Vergeet dus die grote keuken, comfortabele zithoek en aparte slaapkamer. Het is krap, knus en soms behoorlijk behelpen. Helemaal als je in de winterperiode een schitterende reis maakt langs de highlights van Georgië en Noord-Macedonië, waarbij je toch wel heel veel binnen zit.
  • Minder opbergruimte: aanhakend op het vorige punt, is er helaas ook minder ruimte voor bagage en spullen. Voor de minimalistische reiziger is dit misschien geen probleem, maar als je veel mee wilt nemen kan het een uitdaging zijn. Bekijk ook onze inpaklijst met essentiële camper benodigdheden waarin het je zal opvallen dat alles klein, compact of opvouwbaar is.
  • Minder comfort: Omdat een buscamper een stuk kleiner is dan reguliere campers, is er vaak minder ruimte voor comfortabele extra’s zoals een separate badkamer met douche en toilet. Het is hierdoor vaak dus iets meer afzien en behelpen. Zo zie je het toilet bijvoorbeeld op alle mogelijke plekken terugkomen. Zo poep je in de ene bus in de keuken, bij de andere onder het bed, terwijl je bij de volgende onder de kledingkast zit. Bereid je er maar alvast op voor haha. P.s. bij ons zit het toilet tegenover de schuifdeur, zodat we vanaf het toilet vaak een magisch uitzicht hebben haha.
  • Minder privacy: Een buscamper heeft vaak minder afgesloten ruimtes dan een klassieke camper, wat kan leiden tot minder privacy. Een tikkie ongemakkelijk als je met meerdere mensen reist of een gezellige avond hebt met je nieuwe camperburen en je even een momentje voor jezelf wilt op de schitterende Griekse stranden in Peloponnesos. Jawel, zonder pardon mag iedereen de bus even verlaten.
  • Minder geschikt voor lange reizen: ondanks dat wij bewijzen dat het prima kan, is de algemene gedachte dat een buscamper minder geschikt is voor een lange reis. Het ontbreken van extra comfort en opbergruimte kan/ gaat op een gegeven moment tegenstaan. Al zul je ervaren dat dit vooral in de koude/ natte maanden van het jaar een grote rol speelt. En je zult simpelweg vaker op zoek moeten gaan naar een water vulpunt, omdat je minder gewicht mee kunt maken.
  • Minder geschikt voor gezinnen: doordat buscampers minder ruimte hebben zijn ze helaas minder geschikt voor gezinnen. Zo is er vaak ruimte voor maximaal 2 bedden en met een beetje geluk en goede wil nog een kinderbedje, daarna houdt het echt wel op.

Wat kost een buscamper?

Buscamper: Tweedehands prijzen voor een buscamper beginnen meestal rond de € 5.000 en kunnen oplopen tot meer dan € 80.000 voor een nieuwe, luxe camper.

  • De duurste buscamper die wij op marktplaats konden vinden binnen de eerder genoemde criteria was een Hymer Grand Canyon S op een Mercedes Sprinter onderstel uit 2017 met 55.000 kilometer op de teller voor €75.950.
  • De goedkoopste buscamper was een Peugeot Boxer H2L2 uit 2014 met 77.909 kilometer op de teller voor €30.950. Deze camper is eenvoudig maar volledig ingericht.

Altijd al eens een buscamper willen proberen? Bekijk op Goboony de mogelijkheden om er eentje rechtstreeks van de eigenaar te huren. Goedkoop en snel. Klik op de link of onderstaande foto voor het actuele aanbod en prijzen.

Reisstel.nl | De 5 camper soorten + aanschafprijs, voor en nadelen 2023

2.   De Alkoof camper

de alkoofcamper is wat ons betreft dé klassieke camper. Heb je het over een camper, dan heb je het over de alkoof camper met de kenmerkende verhoogde slaapcabine boven de bestuurderscabine. De camper waarin de complete grijze golf de zon achterna jaagt. De camper met een zee van ruimte, maar die looks.. tsja.

De voordelen van een Alkoof camper

  • Ruimte: uiteraard beginnen we met het grootste voordeel van de klassieke alkoof camper. Ruimte. Doordat het bed strategisch op de cabine is geplaatst heb je op de ‘begane grond’, het is immers een huisje op wielen, extra ruimte om te leven. Iets dat wij in onze compact buscamper enorm missen. Ook ’s avonds of als het buiten regent zul je enorm blij zijn met deze extra ruimte, jaloersmakend.
  • Gemak: Door het extra slaapgedeelte boven de cabine heb je nog een bijkomend voordeel ten opzichte van onze bus: je hoeft niet elke avond je bed op te bouwen en af te breken. Zelfs als je een keer geen zin hebt om je bed op te maken is het geen enkel probleem, je ziet het toch niet.Meer lichtinval: Door de extra ramen in het alkoofgedeelte heb je meer lichtinval in de camper.Dit kun je natuurlijk ook in andere campers realiseren met een extra dakraam, maar is het standaard inbegrepen. En komen we weer bij het slaapgedeelte, maar hoe lekker is het om vanaf zo’n verhoogde positie wakker te worden en dan vanuit je ‘slaapkamerraam’ direct te kunnen genieten van een mooi uitzicht. We like. De geringe hoogte dan weer iets minder, maar daar komen we straks op de nadelen op terug.
  • Geschikt voor gezinnen: Door de extra slaapruimte in de alkoof zijn alkoof campers uitermate geschikt voor gezinnen. Zo kan iedereen zijn eigen slaapplek hebben en hoef je niet met z’n allen in één ruimte te slapen.Zo zie je vaak dat kinderen achterin de camper een eigen slaapkamer krijgen met een deur die dicht kan, zodat papa en mama ’s avonds nog rustig met de lampen aan in het leefgedeelte kunnen zitten, zonder dat ze bang zijn om de kinderen wakker te houden.
  • Hogere inruilwaarde: Tsjaa, ook economisch gezien hebben alkoof campers een interessante eigenschap. Doordat alkoof campers vaak geschikt zijn voor gezinnen, hebben ze over het algemeen een hogere inruilwaarde dan andere campers. Er is gewoon veel vraag naar.

De nadelen van een Alkoof camper

  • Het uiterlijk: tsjaa, hoe zullen we dit eens netjes en respectvol brengen. Wij vinden alkoof-campers net iets.. uhm.. minder mooi? 13 in een dozijn? Wit, klassiek en heeft het stempel muf en saai. In ons artikel over zelfbouwen of laten bouwen kwamen we al met de opsomming voor alle ‘liefkozende’ bijnamen voor de koelkast op wielen of het rijdende rusthuis. Ach, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen, toch?
  • De alkoof: ondanks dat we net al lyrisch en lovend waren over het idee van de alkoof, kleven er ook een paaaar nadelen aan. Het kan natuurlijk al een uitdaging zijn voor ouderen om met een klein laddertje in en uit het bed te klimmen, je hebt een zeer beperkte hoofdruimte, je moet over elkaar heen klimmen om in-uit bed te gaan en dan hebben we het nog niet eens gehad over de intieme momenten samen…
  • Moeilijk te manoeuvreren: Alkoof campers zijn meestal groter en hoger dan andere campers, wat het moeilijker maakt om te manoeuvreren en te parkeren. Je hebt ook sneller tunnels waar je niet onderdoor kunt of onverharde wegen tijdens je route langs de highlights in Albanië kunnen een grotere uitdaging zijn door de langere wielbasis. Ook is de alkoof-camper door de bouw vatbaarder voor zijwind en zul je hier sneller ‘last’ van hebben onderweg.
  • Verminderd zicht: De alkoof boven de bestuurderscabine kan het zicht van de bestuurder belemmeren, vooral bij het rijden op smalle en bochtige wegen.
  • Beperkte hoogte in de cabine: De hoogte van de cabine van een alkoof camper kan beperkt zijn, wat kan leiden tot problemen voor langere personen. Hierin zie je overigens een enorm verschil per soort camper, waar ik (Erik) met mijn 1.93 meter in de ene camper nog een zee van ruimte heb, raak ik bij de andere camper al met mijn haren het dak. Niet erg, totdat je een hobbelig pad inrijdt.
  • Hoge brandstofkosten: De omvang van een alkoof camper kan leiden tot hogere brandstofkosten, vooral als de camper wordt gebruikt voor lange afstanden. Het is waarschijnlijk voor weinig mensen een dealbreker, maar als jouw volgende reis naar Istanbul gaat zul je he wel merken. Overigens kunnen we iedereen een reis langs de bezienswaardigheden van Turkije meer dan aanraden. Ons favoriete camperland!
  • Parkeren: het kan lastig zijn om je alkoof camper te parkeren in de stad. Doordat de meeste alkoof campers groter en breder zijn dan de maximale maten die gelden voor parkeervakken. Dit geldt overigens vooral voor de grotere steden met weinig parkeergelegenheid. We zien namelijk genoeg campers die simpelweg over 2 vakken verdeeld staan, zonder enig probleem. Overigens merkten we dat dit in Kroatië en Montenegro nog wel eens een probleem kon zijn, maar verder naar het Oosten hebben we hier nooit problemen mee ervaren.
  • Kosten voor een ferry of tolweg: tijdens onze reis door Noorwegen hebben we ontelbaar veel ferries genomen, waar je vaak betaalt naar de lengte van je voertuig. Ditzelfde geldt ook voor de populaire overtocht door het Koman meer in Albanië. Ook voor veel tolwegen of bruggen gelden verschillende categorieën, waar je met een camper of camperbus <6.00 meter vaak een lager tarief betaalt. Dit ervaar je al als je met de camper richting Kopenhagen, Stockholm of Göteborg rijdt en je hier oversteekt met de bekende maar dure bruggen.

Wat kost een Alkoof camper?

We hebben online gezocht naar alkoof campers die minimaal 5 jaar en maximaal 10 jaar oud zijn,  minimaal 50.000 en maximaal 100.000 kilometer op de teller om een ‘eerlijk’ prijsvergelijk te kunnen doen.

  • De goedkoopste Alkoof camper die we online konden vinden was een Benimar Sport 345 in goede staat – €45.000, jaartal: 2014, 67.800 kilometer op de teller.
  • De duurste Alkoof camper die we konden vinden was een Sun Living uit 2018 met 54.000 kilometer op de teller voor €58.000.

We hebben natuurlijk bewust enkele criteria toegevoegd in ons prijsvergelijk, zo vonden we in het prijsvergelijk namelijk ook de Bürstner Argos 747 uit 2018 met 32.000 kilometer op de teller, voor >€100.000.

Altijd al eens een alkoof camper willen proberen? Bekijk op Goboony de mogelijkheden om er eentje rechtstreeks van de eigenaar te huren. Goedkoop en snel. Klik op de link of onderstaande foto voor het actuele aanbod en prijzen.

Reisstel.nl | De 5 camper soorten + aanschafprijs, voor en nadelen 2023

3.   De Integraal camper

bij dit type camper is de bestuurderscabine onderdeel van de opbouw, waardoor over elke cm ruimte is nagedacht. Dit zijn vaak de meest luxe campers die er bestaan en zijn dikwijls uitgerust met leuke ‘extra’s’. De eerste integraal camper die wij van binnen hebben gezien was een Concorde met achterin een garage met daarin een Fiat 500. Oftewel een ‘extra’ auto die duurder is dan onze complete camper. Verschil moet er zijn haha.

De voordelen van een integraal camper

  • Meer ruimte: Integraal campers bieden over het algemeen meer binnenruimte dan andere soorten campers, omdat de cabine van de camper is geïntegreerd in het leefgedeelte. Dit maakt het gemakkelijker om in de camper te bewegen en biedt meer opbergruimte. In tegenstelling tot de alkoof-camper heeft de integraal camper geen verhoging boven de bestuurderscabine, al zie je bij dit type camper wel regelmatig een hefbed boven de bestuurderscabine die je eenvoudig kunt laten zakken en kunt gebruiken als extra bed.
  • Betere isolatie: Door de geïntegreerde constructie van de camper biedt deze over het algemeen betere isolatie dan andere campers, omdat er minder naden en kieren zijn waar koude lucht of geluid van buitenaf doorheen kan dringen. Lekker ontspannen rijden en slapen dus, heerlijk!
  • Comfortabeler: Integraal campers zijn vaak comfortabeler en luxer dan andere soorten campers, omdat ze zijn ontworpen voor langere reizen. Ze hebben over het algemeen betere voorzieningen, zoals een ruimere badkamer, een volledig uitgeruste keuken en meer slaapruimte. Eigenlijk is alles meer en beter. De afwerking, de knoppen, de hoeveelheid drinkwater die mee kan, de lijst is eindeloos.
  • Grotere ramen: Integraal campers hebben over het algemeen grotere ramen dan andere campers, waardoor er meer natuurlijk licht de camper binnenkomt en het interieur van de camper lichter en nog groter aanvoelt dan de camper is.
  • Goede wegligging: Integraal campers hebben over het algemeen een goede wegligging, omdat de cabine en het leefgedeelte zijn geïntegreerd in één enkel voertuig. Dit maakt het gemakkelijker om bochten te nemen en de camper onder controle te houden tijdens het rijden.
  • Meer opbergruimte: integraal campers hebben over het algemeen meer opbergruimte dan andere campers, omdat er meer ruimte beschikbaar is door het geïntegreerde ontwerp. We schreven het al in de inleiding, maar dit zie je dus onder andere terug in de berging/ schuur/ garage van de camper. Zo passen er bij ons net aan 2 vouwstoeltjes (en natuurlijk onze backpacks als we de camper willen omruilen te gekke backpack reizen in bijvoorbeeld Colombia, Costa Rica of Panama), kun je bij de alkoof camper vaak al extra fietsen meenemen (binnen) en moet je bij een integraal camper niet gek staan op te kijken als er kleine auto uit komt rijden. Uiteraard is niet elke integraal camper zo belachelijk groot, maar het idee is leuk.

De nadelen van een integraal camper

Natuurlijk, ook aan de integraal camper zijn nadelen verbonden.

  • De prijs: integraal campers zijn vaak duurder dan andere typen campers, vanwege de hoge kosten van het ontwerp en de bouw van het voertuig. Ook de kosten voor onderhoud of reparatie zijn vaak hoger. Dit komt enerzijds door de kwalitatief hoogwaardige materialen, maar ook doordat onderdelen door de slimme constructie moeilijker bereikbaar kunnen zijn.
  • Wendbaarheid: door het grote formaat zijn integraal campers vaak minder wendbaar dan kleinere campers, waardoor veel kleine wegen of een stadscentrum al een uitdaging kan zijn. Door de hogere en bredere bouw van een integraal camper is de camper niet altijd geschikt om onder lage bruggen of smalle tunnels door te rijden.
  • Parkeren: het kan lastig zijn om geschikte parkeerplekken te vinden vanwege de grootte van de camper.
  • Diversen: verder zijn ook veel van de nadelen die op de Alkoof camper van toepassing zijn, qua formaat en bijbehorende uitdagingen van toepassing op de Integraal camper.

Wat kost een integraal camper?

Integraal camper: De tweedehandsprijzen voor een integraal camper beginnen meestal rond de € 20.000 en kunnen oplopen tot meer dan € 200.000 voor een nieuwe, luxe camper.

  • De duurste integraal camper die we konden vinden was een Morelo Palace 81 F uit 2017 voor, schrik niet, €209.000 met 55.000 kilometer op de teller, gevolgd door een Concorde Carver 846L uit 2016 net 54.000 kilometer op de teller. Prijs: €189.900…
  • De goedkoopste integraal camper die we konden vinden was een MC Louis Nevis Integraal voor €53.500. Bouwjaar 2013 en 77.000 kilometer op de teller.

Altijd al eens een echte integraal camper willen proberen? Bekijk op Goboony de mogelijkheden om er eentje rechtstreeks van de eigenaar te huren. Goedkoop en snel. Klik op de link of onderstaande foto voor het actuele aanbod en prijzen.

Reisstel.nl | De 5 camper soorten + aanschafprijs, voor en nadelen 2023

4.   De half-integraal camper

Een steeds populairdere categorie zijn de half-integraal campers. Campers die net wat meer luxe te bieden hebben dan de camperbusjes, maar een duidelijk eigen look en feel hebben ten opzichte van de eerder genoemde fabriekscampers. En niet geheel onbelangrijk, wat voordeliger (kunnen) zijn dan de eerstgenoemde categorie. Als je het leuk vindt om een beeld te krijgen van onze kosten onderweg kun je natuurlijk ook ons artikel lezen over onze vanlife kosten.

deze campers hebben wel een aparte bestuurderscabine, maar de opbouw is deels geïntegreerd in het chassis, waardoor deze over het algemeen net wat meer ruimte en luxe bieden dan de buscampers.

We ontmoeten onderweg veel stellen van middelbare leeftijd die op zoek zijn naar de combinatie van avontuur en luxe, maar zich niet kunnen identificeren met de eerder genoemde witte vloot. Het mag allemaal best wat vlotter, sportiever of incognito. Dus herken jij jezelf hierin? Dat past dit type camper wellicht het beste bij jou!

De voordelen van een half-integraal camper

  • Goede prijs-kwaliteitverhouding: Half-integraal campers zijn vaak goedkoper dan integraal campers, maar bieden toch veel van dezelfde voorzieningen en voordelen. Dit maakt ze een goede keuze voor reizigers die op zoek zijn naar een camper van goede kwaliteit, maar die niet de hogere prijs van een integraal camper willen betalen.
  • Meer wendbaarheid: Half-integraal campers zijn over het algemeen kleiner en wendbaarder dan integraal campers. Dit maakt het gemakkelijker om in smalle straatjes te rijden en op kleinere parkeerplaatsen te manoeuvreren.
  • Beter brandstofverbruik: Half-integraal campers hebben over het algemeen een beter brandstofverbruik dan integraal campers, omdat ze lichter en meer aerodynamisch zijn. Dit kan helpen om de kosten van het rijden met de camper te verlagen.
  • Meer flexibiliteit: we hebben verschillende half-integraal campers gezien die zijn uitgerust met een flexibel slaapgedeelte, waardoor er extra leefruimte kan worden gecreëerd. Ideaal voor sombere dagen.
  • Meer keuze: Half-integraal campers zijn er in enorm veel verschillende maten en uitvoeringen, waardoor er voor elk budget en voorkeur een geschikte camper te vinden is. Dit maakt het gemakkelijker om de juiste camper te vinden die past bij de specifieke behoeften en wensen van de reiziger.

De nadelen van een half-integraal camper

Grofweg kunnen we de nadelen van de Alkoof camper en de Integraal campers kopiëren in deze sectie, waarbij er nog een paar minuscule puntjes anders zijn. Maar waarschijnlijk is het idee duidelijk. Het grote formaat zorgt ervoor dat bruggen en tunnels een uitdaging kunnen zijn, net als smalle straten.

De cabine is over het algemeen aanzienlijk ruimer dan die van een buscamper, maar oogt en voelt weer kleiner dan die van een échte integraal camper. Het formaat van de camper is weer uitdagend voor het vinden van een geschikte parkeerplaats in stedelijke omgevingen of bijvoorbeeld stranden en parkeerplaatsen voor populaire hikes.

Het aantal slaapplaatsen bij half-integraalcampers is vaak beperkt tot 2, terwijl je bij een alkoof of integraal camper vaak 4 slaapplaatsen kunt creëren, waarbij het in sommige campers zelfs mogelijk is om voor 6 personen een volwaardige slaapplaats te creëren.

Hoewel half-integraal campers in het algemeen goedkoper zijn dan integraal campers, zijn ze vaak nog steeds duurder dan de eerder genoemde buscampers. Ga je voor een buscamper die je door een professionele camperbouwer zoals VAN-Jorn hebt laten bouwen, dan zullen de prijzen waarschijnlijk ongeveer gelijk liggen.

Wat kost een half-integraal camper?

Half-integraal camper: Tweedehands prijzen voor een half-integraal camper beginnen meestal rond de € 15.000 en kunnen oplopen tot meer dan € 150.000 voor een nieuwe, luxe camper.

  • De goedkoopste half-integraal camper die we konden vinden was de Adria Coral S 600 uit 2013 met 56.000 kilometer op de teller voor €33.500.
  • De duurste half integraal camper in deze zoekopdracht was een Carthago Chic C-line uit 2015 met 65.000 kilometer op de teller voor €89.900.

Altijd al eens een half integraal camper willen proberen? Bekijk op Goboony de mogelijkheden om er eentje rechtstreeks van de eigenaar te huren. Goedkoop en snel. Klik op de link of onderstaande foto voor het actuele aanbod en prijzen.

Reisstel.nl | De 5 camper soorten + aanschafprijs, voor en nadelen 2023

5.   De truck camper

Om het lijstje compleet te maken hebben we ook nog de truck campers, waarbij er vaak een losse camperunit op de achterzijde van een pickup of vrachtwagen wordt geplaatst. Dit is met afstand onze favoriete categorie om te zien en ervaren. De échte robuuste expeditie voertuigen die je letterlijk overal ter wereld op de meest onherbergzame plekken kunt tegenkomen.

Wij hebben geprobeerd om Fred enigszins een facelift te geven en voor onze geplande reis naar Japan uit te rusten met verstralers, een bullbar, extra brandstof jerrycan en all terrain banden. Maar puntje bij paaltje is het gewoon een opgedofte bestelwagen. In tegenstelling tot de (vaak) monsters uit deze categorie die veelal 4 wiel zijn aangedreven, een difflock hebben zodat geen modderpoel of zandvlakte teveel is.

De voordelen van een truck camper

  • Off-road mogelijkheden: voor ons de allerbelangrijkste motivatie om ‘ooit’ een truck camper te willen scoren, de off-road mogelijkheden. Je kunt simpelweg op plaatsen komen waar andere campers niet kunnen komen, zoals ruwe terreinen en onverharde wegen. Dit zorgt voor unieke ervaringen die je anders simpelweg niet kunt krijgen. Oké, eerlijk is eerlijk, ook met onze Fred zijn wij op veel afgelaten en moeilijk begaanbare plekken geweest. Maar, met slecht weer hadden we daar vaak niet kunnen komen of we doen het simpelweg niet omdat we het niet vertrouwen.
  • Krachtige motor: hier hoort natuurlijk ook een krachtige motor bij. Hoe vaak wij wel niet een stinkende motor hebben gehad omdat we een ander voertuig moesten ontwijken en dan vanuit stilstand op een té steile weg weer weg moeten rijden.
  • Hellingshoek: niet het juiste woord, maar wat we bedoelen is de hoek tussen de voor/ achterband en de bumper of trekhaak. Dit is de hoek waarmee je de steilheid bepaald om een obstakel te kunnen passeren. Wat je vaak ziet op oneffen wegen is dat je een kuil inrijdt, gevolgd door een heuvel. Bij een gewone camper is dit vaak al einde oefening omdat de hoek te klein is, waardoor je vast komt te zitten of de camper beschadigd. De truck-campers zijn zo gebouwd dat ze hier een enorm bereik hebben en dus makkelijker op ruige terreinen kunnen rijden. Al schrijvende, ja.. dit had misschien ook onder het kopje off-road gekund
  • Flexibiliteit: Een truck-camper biedt veel flexibiliteit, omdat het mogelijk is om de camper van de truck of pickup af te nemen. We hebben dit zelf nog niet gezien bij de vrachtwagen variant, maar voor de pickups is dit iets wat we vaker hebben gezien of gehoord. Tijdens de reis een geweldige camper, maar voor thuisgebruik wordt de ‘afzetunit’ netjes afgezet en opgeborgen, zodat het dan een reguliere pickup is.
  • Ruimte: Een truck-camper biedt veel ruimte voor zowel het leefgedeelte als het slaapgedeelte. Dit betekent dat je meer opbergruimte hebt en dat je de camper kunt inrichten naar eigen wens. Omdat het vaak een omgebouwde container betreft is dit niet te vergelijken met een klassieke camper, maar door het formaat en de rechte wanden wel een wereld van verschil ten opzichte van de buscamper.
  • Veiligheid: Een truck-camper biedt meer veiligheid dan andere campers. De deuren en ramen zijn hoger geplaatst waardoor je veel minder gevoelig bent voor inbraak. Ook doordat het bestuurders gedeelte is afgeschermd van het campergedeelte hoef jij je hier bijna geen zorgen voor te maken. Uiteraard.. waar een wil is, is een weg, maar zoals bij onze camper ooit het kleine driehoekje in de bestuurderscabine is ingetikt, waarna de inbrekers binnen 2 seconden binnen waren.. daar hoef jij je geen zorgen om te maken.
  • Gewicht: Het gewicht van een truck-camper is vaak gigantisch, maar doordat jij toch al in de vrachtwagen categorie zit, hoef jij je niet meer druk te maken of je wel of niet een ‘wasmachine’ meeneemt, of dat je 500 of 1.000 liter water meeneemt en een extra waterfilter. Luxe waar wij niet eens over durven dromen en met zo’n gevaarte is kamperen zonder voorzieningen natuurlijk een eitje.. Uiteraard geldt dit niet voor de pickup trucks, die over het algemeen niet zwaarder mogen wegen dan 3.500 kg, all-in.

De nadelen van een truck camper

Pff.. wat een lijst, je zou bijna denken dat er geen nadelen kunnen zijn. Nou, toch wel hoor, gaan we:

  • De aanschafprijs: waar de prijs voor een pickup truck met een afzetunit nog wel enigszins is te vergelijken met een semi luxe buscamper, is de prijs voor een expeditie camper toch wel vaak next-level. Zo kun je de meeste gezinswoningen inwisselen voor een truck en dan mag je nog bijbetalen ook. Niet geheel verrassend zagen we vooral tijdens onze rondreis door Zwitserland enorm veel expeditie trucks. Tip tussendoor, ga je ook naar Zwitserland met de camper? Breng zeker een bezoek aan de spectaculaire omgeving rondom Interlaken. Hier kun je prachtige hikes maken rondom onder andere Lauterbrunnen, de Augstmatthorn en de Oeschinensee.
  • Vind er maar eens één: het kan lastig zijn om een geschikte vrachtwagen te vinden die geschikt is voor het dragen van de camper, waardoor de zoektocht naar een truck camper langer kan duren.
  • Persoonlijke meningen: nog een nadeel, mensen hebben een ‘mening’ over je, althans dat kunnen wij ons voorstellen. Wij hebben tijdens onze reis enorm veel expeditie trucks gezien, maar vaak was dat toch op campings of reguliere camperplaatsen. We snappen dat ook zij op enig moment water moeten vullen en het grijze/ zwarte water moeten legen, maar toch vonden wij dit erg verdacht.
  • Beschikbare plekjes: het kan lastig zijn om een geschikte plek te vinden om te kamperen met een truck camper, vanwege de grootte en de beperkte wendbaarheid van het voertuig. Ook zijn veel plekken simpelweg niet bereikbaar voor zulke units.
  • Kom maar eens los..: je komt niet snel ergens vast te zitten, maar als je dan een keer ergens komt vast te zitten, dan ben je vaak toch wel direct de sjaak. Er moet groot materiaal worden ingezet om groot materiaal te kunnen lostrekken. En dat moet natuurlijk maar net voorhanden zijn.
  • Het gewicht: van een truck camper kan een beperkende factor zijn bij het kiezen van een vrachtwagen om de camper op te plaatsen. Dit kan leiden tot hogere brandstofkosten en minder opties om te kiezen uit vrachtwagens.
  • Toegankelijkheid: het kan lastig zijn om de truck camper te betreden en te verlaten, vanwege de hoogte van de camper boven de grond.
  • Ervaring vereist: het rijden met een vrachtwagen en een camper erop kan lastig zijn, vanwege de grootte van het voertuig, maar ook vergt het natuurlijk enorm veel kennis en ervaring om écht offroad te kunnen rijden en je voertuig te leren kennen. Daardoor absoluut niet voor iedereen geschikt.

Wat kost een truck camper?

Misschien wel de moeilijkste vraag van dit complete artikel, wat kost een truck camper? Veel expeditie campers of truck campers zijn maatwerk, waardoor het moeilijk is om hier een prijskaartje aan te hangen. Maar sta niet gek te kijken van prijzen tussen de €200.00 en €500.000 voor een volwaardige truck.

Onze zoektocht op marktplaats had helaas niet heel veel effect binnen de gestelde zoekcriteria. De overland trucks die op dit moment te koop staan zijn gebouwd tussen 1967 en 1995, dus zo’n 30-50 jaar ouder dan wat wij ‘zoeken’. Ook de kilometerstanden bij overland voertuigen zijn vaak net even anders. Zo is een Unimog truck met 300.000 kilometer een goede vondst.

Als we het hebben over de pickup trucks met een separate opzet of afzetunit wordt er vaak gekeken naar de Mitsubishi L200, Toyota Hilux, Nissan Navara of Ford Ranger. Uiteraard zijn er nog veel meer modellen, maar om een beeld te geven van de aanschafprijs van een pickup truck die voldoet aan onze criteria:

  • Mitsubishi L200: €15.000 – €25.000
  • Toyota Hilux: €25.000 – €35.000

In deze categorie vonden we ook ook een gave uitvoering uit 2016, de Toyota, Hi-Lux 2.4 XtraCab Cool Comfort. Met 61.000 kilometer op de teller, inclusief compacte camperopbouw met pop-up dak voor extra stahoogte voor €69.000

  • Nissan Navara: €25.000
  • Ford Ranger: €22.000 – €35.000

De enige opzetunit die we konden vinden was een Tischer Custom build afzet box uit 2016, compleet met LPG tank, 2x 100ah lithium accu en meer voor €34.900.

Altijd al eens een expeditie truck willen proberen? Bekijk op Goboony de mogelijkheden om er eentje rechtstreeks van de eigenaar te huren. Goedkoop en snel. Klik op de link of onderstaande foto voor het actuele aanbod en prijzen.

Reisstel.nl | De 5 camper soorten + aanschafprijs, voor en nadelen 2023

Wat is jouw favoriet?

Na dit hele epistel over verschillende soorten campers, hebben we je hopelijk wat wijzer kunnen maken over de voor en nadelen per camper en natuurlijk antwoord kunnen geven op de vraag, wat kost een camper. Ondanks dat we je geen exacte prijs hebben kunnen geven, hebben we ons best gedaan om een eerlijk prijsvergelijk te laten zien, waarbij we de uitzonderingen aan de boven- en onderkant in iedere prijsklasse links hebben laten liggen.

Dus dan zijn we nu vooral heel benieuwd, wat is jouw favoriete camper en waarom? En als je nog toevoegingen hebt of aanvullingen, laat het vooral weten in de reacties en waar mogelijk kunnen we onze mening altijd nog een beetje bijschaven haha. Veel reisplezier!

Delen vinden we leuk!

Met onze content hopen we zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en helpen bij het realiseren van hun wereldse reis. Wij zouden het dan ook leuk vinden als je dit artikel deelt.

Let op: sommige van onze blogs bevatten affiliate links, dit betekent dat wij een commissie ontvangen als jij hier een aankoop doet. Jij betaalt hier niks extra voor en tegelijkertijd support je Reisstel.nl. Een win win situatie dus. Wanneer wij een gesponsorde post schrijven vermelden wij dit altijd bovenaan het betreffende artikel.

Dit vind je misschien ook leuk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Over ons

Hi, wij zijn Erik & Lisa. Wij hebben alles achter ons gelaten om fulltime te kunnen reizen. Onze ervaringen, tips, en reisroutes delen we graag met jou.

Inhoudsopgave